BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Czytanie nie gryzie, ale…”. Postawy gimnazjalistów wobec literatury
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Anna Janus-Sitarz
Abstrakt:

W doniesieniu wykorzystano wyniki badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej (realizowanego w Instytucie Badań Edukacyjnych). W badaniu tym wzięło udział 5228 uczniów klas I-III w gimnazjach, 163 nauczycieli polonistów, dyrektorzy szkół, zatrudnieni w nich bibliotekarze i pedagodzy. W badaniu wykorzystano ankiety i testy; w ramach badania jakościowego przeprowadzono wywiady indywidualne, grupowe, obserwacje lekcji, przeanalizowano również dokumenty szkolne. Na podstawie wyników badania potwierdzono różnice płciowe w zakresie czytelnictwa młodzieży. Od września 2012 do przełomu lutego i marca 2013 prawie jedna czwarta chłopców nie przeczytała ani jednej książki (wśród dziewcząt odsetek ten wyniósł mniej niż 10%). W badanym okresie blisko 60% uczennic i 38,7% uczniów przeczytało co najmniej 4 książki. Okazało się jednak, że ponad połowa respondentów nie czytała lektur obowiązkowych. Głównymi powodami nieczytania lektur były – według wskazań młodzieży – brak nawyku czytania nabytego w środowisku rodzinnym, nieograniczony dostęp do internetu, brak mody na czytanie. Zauważono ponadto, że wraz z wiekiem malała liczba badanych uczniów czytających książki dla przyjemności. Jedynie 10% młodzieży uważało, że nauczyciele mają wpływ na ich preferencje czytelnicze. Jednocześnie nauczyciele deklarowali napotykanie dużych trudności w motywowaniu uczniów do czytania lektur obowiązkowych, mimo że podejmują działania w tym zakresie. W doniesieniu sformułowano wniosek o konieczności respektowania (podczas przygotowywania działań motywujących do czytania) przez nauczycieli uczniowskich postaw i oczekiwań wobec literatury.

Autorskie słowa kluczowe: czytelnictwo, dydaktyka literatury, gimnazjum, literatura
Deskryptory TESE: literatura dla dzieci i młodzieży, literatura, czytanie, młodzież, gimnazjum
TESE descriptors: children's and youth literature, literature, reading, youth, lower secondary
Publikacje:
  • Janus-Sitarz, A. (2015). „Czytanie nie gryzie, ale…”. Postawy gimnazjalistów wobec literatury. Edukacja, 1, 97-116.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"