BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytanie krytyczne w teorii i praktyce pedagogicznej
Data: [1996]
Badacz: Maria L. Plenkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie o to, jaki był i od czego zależał poziom krytycznego czytania uczniów klas trzecich szkoły podstawowej na wsi i w miastach. Poziom krytycznego czytania wyznaczał stopień wykonania zadań z zakresu informacyjnego, wyjaśniającego i oceniającego. Do konstrukcji testów krytycznego czytania wykorzystano taksonomię IWO. Za możliwe uwarunkowania poziomu krytycznego czytania uznano zasób leksykalny uczniów, ich technikę czytania, zainteresowania czytelnicze oraz osiągnięcia z innych przedmiotów szkolnych. Badaniem objęto 444 uczniów szkół miejskich (221 osób) i wiejskich (223). Uzyskane przez badanych średnie wskaźniki krytycznego czytania wyniosły: dla uczniów miejskich – 12,2 (baśń), 11,7 (legenda), 8,6 (tekst przyrodniczy), 11,9 (instrukcja); dla uczniów wiejskich – 8,33 (baśń), 9,67 (legenda), 11,4 (tekst przyrodniczy), 11,3 (instrukcja). Okazało się zatem, że uczniowie miejscy osiągnęli lepsze wyniki w testach opartych na baśni i legendzie, gorsze zaś – na tekstach przyrodniczych i instrukcji. Odwrotna sytuacja miała miejsce w przypadku uczniów wiejskich. Potwierdzono również silną zależność między umiejętnością krytycznego czytania a zasobem leksykalnym uczniów oraz ich techniką czytania. Słabsza, lecz nadal istotna statystycznie okazała się zależność między osiągnięciami uczniów z innych przedmiotów a poziomem krytycznego czytania. Nie potwierdzono za to wpływu zainteresowań czytelniczych.

Deskryptory TESE: czytanie, szkoła podstawowa, miejsce zamieszkania, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: reading, primary school, place of residence, urban area, rural area
Publikacje:
  • Plenkiewicz, M.L. (1996). Czytanie krytyczne w teorii i praktyce pedagogicznej. W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 41-57). Bydgoszcz: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"