Abstrakt: |
Celem badania jest zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. Badanie miało charakter jakościowy. Wzięło z nim udział osiem przedszkoli, osiem szkół podstawowych i osiem gimnazjów zróżnicowanych ze względu na wielkość miejscowości. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano wywiady indywidualne z dyrektorami i pracownikami badanych placówek wskazanymi przez dyrektorów, a także z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami. Posłużono się ponadto wywiadami grupowymi z przedstawicielami rady rodziców. Na podstawie wyników badania stwierdzono duże zróżnicowanie między placówkami pod względem współpracy z otoczeniem. Nauczyciele i dyrektorzy uczestniczący w badaniu uważali, że utrzymywanie określonych relacji jest niezbędne do realizacji podstawowych zadań statutowych szkoły, ale współpraca ta przebiega często rutynowo, bez wizji rozwoju. Na ogół szkoły unikały relacji z instytucjami zewnętrznymi. Badacze jednak zauważyli, że współpraca z podmiotami zewnętrznymi może być sposobem na rozwiązanie niektórych problemów szkoły, np. finansowych. |