BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: maj 2011
Badacz: Kamila Hernik, Sebastian G. Jabłkowski, Kamil Sijko, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski, Andrzej Walczak
Abstrakt:

Celem badania jest zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. Badanie miało charakter jakościowy. Wzięło z nim udział osiem przedszkoli, osiem szkół podstawowych i osiem gimnazjów zróżnicowanych ze względu na wielkość miejscowości. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano wywiady indywidualne z dyrektorami i pracownikami badanych placówek wskazanymi przez dyrektorów, a także z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami. Posłużono się ponadto wywiadami grupowymi z przedstawicielami rady rodziców. Na podstawie wyników badania stwierdzono duże zróżnicowanie między placówkami pod względem współpracy z otoczeniem. Nauczyciele i dyrektorzy uczestniczący w badaniu uważali, że utrzymywanie określonych relacji jest niezbędne do realizacji podstawowych zadań statutowych szkoły, ale współpraca ta przebiega często rutynowo, bez wizji rozwoju. Na ogół szkoły unikały relacji z instytucjami zewnętrznymi. Badacze jednak zauważyli, że współpraca z podmiotami zewnętrznymi może być sposobem na rozwiązanie niektórych problemów szkoły, np. finansowych.

Deskryptory TESE: placówka edukacyjna, placówka przedszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, polityka edukacyjna, administracja edukacyjna
TESE descriptors: educational institution, pre-primary institution, primary school, lower secondary, education policy, educational administration
Publikacje:
  • Hernik K. i in. (2012). Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/160-raport-z-badania/wspolpraca-szkol-z-podmiotami-zewnetrznymi/743-wspolpraca-szkol-z-podmiotami-zewnetrznymi-raport-z-badania-otoczenia-instytucjonalnego-przedszkoli-szkol-podstawowych-i-gimnazjow.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"