BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 2011 – grudzień 2011
Badacz: Agnieszka Rybińska
Abstrakt:

Cele badania: identyfikacja głównych obszarów postrzeganych przez dyrektorów szkół jako problemowe, w tym zwłaszcza związanych z jakością edukacji i oceną jakości pracy szkół; określenie obszarów, w których dyrektorom są potrzebne wyniki badań i inne informacje; rozpoznanie, w jaki sposób dyrektorzy szkół postrzegają i wykorzystują w szkołach wyniki i dane pochodzące z badań edukacyjnych; określenie zakresu, źródeł i sposobów pozyskiwania informacji przez dyrektorów szkół. W dwuetapowym badaniu wykorzystano metodologię jakościowych oraz ilościowych technik badawczych. W części jakościowej poświęconej badaniu zrealizowano 12 zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI) w siedmiu regionach kraju. W badaniu wzięli udział dyrektorzy publicznych szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych. Łącznie przebadano 85 osób. W badaniu ilościowym zrealizowano 500 wywiadów kwestionariuszowych (CAPI) z dyrektorami szkół. Dobór próby miał charakter losowo-warstwowy i dotyczył szkół publicznych (podstawowych, gimnazjów, ponadgimnazjalnych). Wyniki badania dotyczą dwóch kwestii: zapotrzebowania na informację oraz oceny badań edukacyjnych. Biorąc pod uwagę pierwszą z nich, do najbardziej pożądanego przez badanych dyrektorów obszaru należy administracja i prawo (np. regulacje z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy). Do najbardziej cennych badań (według dyrektorów) należą te, które dotyczą bezpośrednio środowiskowych uwarunkowań pracy szkoły i jej specyficznych problemów. Do głównych ośrodków odpowiedzialnych za realizację badań (według respondentów) należą: CKE/OKE (22,7%), instytuty badawcze (21,3%), organizacje pozarządowe (11,9%).

Deskryptory TESE: dyrektor szkoły, szkoła, wyniki badań naukowych, badania edukacyjne, zarządzanie szkołą
TESE descriptors: headteacher, school, research results, educational research, school management
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2011). Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"