Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnoza wybranych branż kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Ewelina Sadowska |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę oczekiwań pracodawców regionu Dolnego Śląska wobec absolwentów szkół zawodowych. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Diagnoza wybranych branż kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Zadania realizowane w ramach całego projektu dotyczyły trzech obszarów: analizy aktualnych standardów kształcenia zawodowego, analizy oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych oraz opracowania zestawu standardów wyposażenia szkolnych pracowni zawodowych w kontekście oceny istniejących standardów oraz oczekiwań rynku pracy. W badaniu ankietowym wzięło udział 160 przedsiębiorców z różnych branż (m.in.: budowlana, turystyczna, informatyczna, rolnicza). Pracodawców zapytano o pożądane cechy wśród absolwentów. 91% za bardzo ważne uznało odpowiedzialność za wyniki pracy powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo własne i innych. 83% respondentów wskazało w tym kontekście motywację do pracy, 73% umiejętność zastosowania teorii w praktyce, 64% umiejętność pracy w zespole, 63% kulturę osobistą, a 58% wiedzę fachową. Zestawienie wyników badania pozwoliło na analizę wybranych czynników (np. cechy wymagane od absolwenta kierunku zawodowego), pogrupowanych według branż i wielkości przedsiębiorstw. W raporcie zamieszczono wnioski i rekomendacje dla szkół zawodowych. |
Deskryptory TESE: |
dostosowanie do potrzeb rynku pracy, rynek edukacyjny, rynek pracy, rozwój umiejętności zawodowych, szkoła średnia o profilu zawodowym |
TESE descriptors: |
employability, education market, labour market, skill development, vocational school |
Publikacje: |
- Diagnoza wybranych branż kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku : Raport końcowy. (2009). Pobrane z http://www.ciz.walbrzych.pl/diag/Raportk.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.