BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza Umiejętności Matematycznych Uczniów Szkół Podstawowych DUMa
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 20 maja 2014
Badacz: Monika Czajkowska, Marzenna Grochowalska, Jerzy Janowicz, Marcin Karpiński, Jacek Lech, Margaryta Orzechowska, Agnieszka Sułowska, Małgorzata Zambrowska
Abstrakt:

Głównym założeniem Diagnozy Umiejętności Matematycznych (DUMa) było zbadanie uczniowskich sprawności z zakresu matematyki. Badaniem objęto uczniów klas piątych szkół podstawowych z całego kraju (6275 szkół, 181 482 uczniów). Specyfika badania (głównie z zakresu formy i zadań) nawiązywała do modelu sprawdzianu po szkole podstawowej, który będzie zdawany w nowej formie w 2015 r. przez uczniów kończących drugi etap edukacyjny. Nowatorstwo tego egzaminu jest podyktowane zmianami, jakie niesie ze sobą nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego (wydzielona część matematyczna, która będzie sprawdzała m.in. takie umiejętności jak: modelowanie matematyczne, proste rozumowanie, wnioskowanie). Udział w badaniu DUMa był dobrowolny. O zgłoszeniu danej klasy decydował dyrektor szkoły (można było zgłosić wszystkie oddziały klas piątych w szkole). W oparciu o wyniki badania placówki szkolne poznały mocne i słabe strony z zakresu badanych kompetencji oraz będą mogły zaplanować proces dydaktyczny w ten sposób, by wspierać sprawności dobrze wykształcone oraz rozwijać deficyty. Wyniki badania wykazały, że w obszarze sprawności rachunkowych uczniowie zyskali 46% możliwych do zdobycia punktów. Ta umiejętność okazała się nie wykształcona na wystarczającym poziomie. Sprawdzano ponadto: wykorzystanie i tworzenie informacji (uzyskano 49% z sześciu możliwych do zdobycia w tym aspekcie punktów), umiejętność modelowania matematycznego (około 40-45% uczniów posiadło tę zdolność), umiejętność rozumowania i tworzenia strategii (umiejętność tę opanowali uczniowie w stopniu słabym).

Deskryptory TESE: umiejętności podstawowe, matematyka, uczeń, szkoła podstawowa, sprawność
TESE descriptors: basic skills, mathematics, pupil, primary school, efficiency
Publikacje:
  • Janowicz, J., Lech, J. i Sułowska, A. (2014). Diagnoza Umiejętności Matematycznych Uczniów Szkół Podstawowych DUMa. Pobrane z http://www.duma.edu.pl/attachments/article/11/Diagnoza%20Umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20Matematycznych%20Uczni%C3%B3w%20Szk%C3%B3%C5%82%20Podstawowych%20DUMa.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"