BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza uwarunkowań wychowawczych na trzecim etapie kształcenia
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Barbara Parka, Ilona Żeber-Dzikowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poczucia bezpieczeństwa (fizycznego i psychicznego) uczniów w szkole. Ponadto przedmiot badania stanowiły: znajomość praw ucznia oraz ich przestrzeganie; znajomość zasad nagradzania i karania; kontakty interpersonalne; wiedza na temat zdrowego stylu życia; stopień realizacji programów profilaktycznych. Badaniem objęto 150 uczniów klas I-III gimnazjum, których poproszono o wypełnienie ankiety. W toku badania stwierdzono, że 41% badanych zna większość praw i obowiązków ucznia, 35% zna niektóre, 8% nie zna ich, 16% nigdy nie interesowało się tym zagadnieniem. Na pytanie o najważniejsze prawa i obowiązki ucznia 35% respondentów nie udzieliło żadnej odpowiedzi; 33% badanych wskazało przestrzeganie limitu klasówek w tygodniu i w ciągu dnia jako najważniejsze prawo; w zakresie obowiązków 36% odpowiedziało, że przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów i nauczycieli. Znaczna większość uczniów akceptowała obowiązujące prawa i obowiązki. Do sytuacji niesprawiedliwych i niezgodnych z zasadami przyjętymi w szkole badani najczęściej zaliczali: niesprawiedliwe oskarżanie i ocenianie, odpowiedzialność zbiorową, faworyzowanie, nieprawidłową interwencję nauczyciela. Analizując wyniki dotyczące poczucia bezpieczeństwa, stwierdzono, że 35% uczniów czuło się bezpiecznie w szkole, 34% nie zawsze, 12% nie czuło się bezpiecznie, a 18% nie zastanawiało się nad tym wcześniej. Jedynie 28% respondentów nie spotkało się z przemocą w szkole. Kontakty między uczniem a nauczycielem 25% badanych uznało za bardzo dobre, 33% za dobre, 25% za poprawne, 11% za nieprawidłowe, 1% za złe, 5% trudno było określić charakter kontaktów. Relacje międzyuczniowskie 35% respondentów oceniło jako bardzo dobre, 30% jako dobre, 20% jako poprawne, 5% jako nieprawidłowe, 2% jako złe, 8% nie było w stanie ich określić. Wyniki związane ze zdrowych trybem życia wykazały, że 90% uczniów posiadało wiedzę na ten temat, jednak 42% potwierdziło spożywanie alkoholu wśród rówieśników.

Deskryptory TESE: wychowanie społeczne, relacja nauczyciel – uczeń, postawa, integracja społeczna, bezpieczeństwo, edukacja zdrowotna, autonomia
TESE descriptors: community studies, teacher-student relation, attitude, social integration, safety, health education, autonomy
Publikacje:
  • Parka, B. i Żeber-Dzikowska, I. (2008). Diagnoza uwarunkowań wychowawczych na III etapie kształcenia. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1-2(25-26), 71-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"