Abstrakt: |
Celem badania było określenie poczucia bezpieczeństwa (fizycznego i psychicznego) uczniów w szkole. Ponadto przedmiot badania stanowiły: znajomość praw ucznia oraz ich przestrzeganie; znajomość zasad nagradzania i karania; kontakty interpersonalne; wiedza na temat zdrowego stylu życia; stopień realizacji programów profilaktycznych. Badaniem objęto 150 uczniów klas I-III gimnazjum, których poproszono o wypełnienie ankiety. W toku badania stwierdzono, że 41% badanych zna większość praw i obowiązków ucznia, 35% zna niektóre, 8% nie zna ich, 16% nigdy nie interesowało się tym zagadnieniem. Na pytanie o najważniejsze prawa i obowiązki ucznia 35% respondentów nie udzieliło żadnej odpowiedzi; 33% badanych wskazało przestrzeganie limitu klasówek w tygodniu i w ciągu dnia jako najważniejsze prawo; w zakresie obowiązków 36% odpowiedziało, że przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów i nauczycieli. Znaczna większość uczniów akceptowała obowiązujące prawa i obowiązki. Do sytuacji niesprawiedliwych i niezgodnych z zasadami przyjętymi w szkole badani najczęściej zaliczali: niesprawiedliwe oskarżanie i ocenianie, odpowiedzialność zbiorową, faworyzowanie, nieprawidłową interwencję nauczyciela. Analizując wyniki dotyczące poczucia bezpieczeństwa, stwierdzono, że 35% uczniów czuło się bezpiecznie w szkole, 34% nie zawsze, 12% nie czuło się bezpiecznie, a 18% nie zastanawiało się nad tym wcześniej. Jedynie 28% respondentów nie spotkało się z przemocą w szkole. Kontakty między uczniem a nauczycielem 25% badanych uznało za bardzo dobre, 33% za dobre, 25% za poprawne, 11% za nieprawidłowe, 1% za złe, 5% trudno było określić charakter kontaktów. Relacje międzyuczniowskie 35% respondentów oceniło jako bardzo dobre, 30% jako dobre, 20% jako poprawne, 5% jako nieprawidłowe, 2% jako złe, 8% nie było w stanie ich określić. Wyniki związane ze zdrowych trybem życia wykazały, że 90% uczniów posiadało wiedzę na ten temat, jednak 42% potwierdziło spożywanie alkoholu wśród rówieśników. |