Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu rozumienia związku między twierdzeniem matematycznym a jego dowodem u uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów matematyki. Badaniem objęto 118 licealistów z klas drugiej i trzeciej (klasy matematyczne) oraz 72 studentów trzeciego i czwartego roku matematyki na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. W badaniu wykorzystano trzy arkusze badawcze opisujące jakieś twierdzenie matematyczne oraz dowód przeprowadzony w sposób poprawny lub niepoprawny. Wyniki badania pozwoliły wyróżnić następujące kryteria, którymi posługiwali się licealiści i studenci do oceny prawdziwości twierdzeń matematycznych: rysunek, przypadek szczególny, brak kontrprzykładów, wiedza wcześniejsza, kontekst, emocje/intuicja/przekonanie, dowód. Stwierdzono również, że uczniowie rzadko czytali ze zrozumieniem tekst matematyczny (tekst dowodu), natomiast większość studentów aktywnie wykorzystywała go w procesie dochodzenia do rozwiązania. Badani w niezadowalającym stopniu opanowali natomiast umiejętność dogłębnego rozumienia czytanego tekstu i podejmowania aktywności o charakterze twórczym, rzadko wskazując luki i błędy zawarte w niektórych dowodach. Ostatecznie jedynie 14% uczniów i 17% studentów w pełni ujawniło prawidłowe podejmowanie związku między prawdziwością twierdzenia a poprawnością jego dowodu. |