BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów matematyki na temat związku twierdzenia z jego dowodem
Instytucja:
Data: 2005 – 2007
Badacz: Halina Pieprzyk, Anna Żeromska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu rozumienia związku między twierdzeniem matematycznym a jego dowodem u uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów matematyki. Badaniem objęto 118 licealistów z klas drugiej i trzeciej (klasy matematyczne) oraz 72 studentów trzeciego i czwartego roku matematyki na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. W badaniu wykorzystano trzy arkusze badawcze opisujące jakieś twierdzenie matematyczne oraz dowód przeprowadzony w sposób poprawny lub niepoprawny. Wyniki badania pozwoliły wyróżnić następujące kryteria, którymi posługiwali się licealiści i studenci do oceny prawdziwości twierdzeń matematycznych: rysunek, przypadek szczególny, brak kontrprzykładów, wiedza wcześniejsza, kontekst, emocje/intuicja/przekonanie, dowód. Stwierdzono również, że uczniowie rzadko czytali ze zrozumieniem tekst matematyczny (tekst dowodu), natomiast większość studentów aktywnie wykorzystywała go w procesie dochodzenia do rozwiązania. Badani w niezadowalającym stopniu opanowali natomiast umiejętność dogłębnego rozumienia czytanego tekstu i podejmowania aktywności o charakterze twórczym, rzadko wskazując luki i błędy zawarte w niektórych dowodach. Ostatecznie jedynie 14% uczniów i 17% studentów w pełni ujawniło prawidłowe podejmowanie związku między prawdziwością twierdzenia a poprawnością jego dowodu.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, student, szkoła wyższa, matematyka, rozumowanie
TESE descriptors: secondary school, student, higher education, mathematics, reasoning
Publikacje:
  • Pieprzyk, H. i Żeromska, A.(2009). Diagnoza wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów matematyki na temat związku twierdzenia z jego dowodem. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 2, 105-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"