BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2011 – 2012
Badacz: Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: jakie kryteria sukcesu są uznawane za ważne przez rodziców uczniów szkół podstawowych? Próba liczyła 4931 osób (w tym 4274 kobiety). Respondenci byli rodzicami uczniów klas czwartych. Do zebrania materiału posłużono się procedurą wzorowaną na badaniach Polskich Generalnych Sondażach Społecznych (1992-1999). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem ankietowanych najważniejszymi kryteriami życiowego sukcesu były: własne wysokie wykształcenie, ambicja i upór, zdolności, sumienna praca oraz znajomości. Natomiast wśród czynników niemających znaczenia w osiąganiu życiowego sukcesu znalazły się: wyznanie religijne, powiązania partyjne, pochodzenie z miasta lub ze wsi, przekonania polityczne i płeć. Na podstawie analizy wyników ustalono również, że respondenci z wyższym i średnim wykształceniem niemal w ten sam sposób oceniali istotność kryteriów, za najważniejsze uznając: ambicję, upór, zdolności oraz wykształcenie. Dla osób z wykształceniem zawodowym i podstawowym najważniejsza okazała się sumienna praca.

Author's Keywords: children, meritocracy, the dynamics of success criteria, the parents, success in life
Deskryptory TESE: kariera szkolna, kariera zawodowa, rodzice, dziecko, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: school career, career, parents, child, parent-child relation
Publikacje:
  • Matczak, E. i Kozłowski, W. (2013). Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu. Zeszyty Naukowe. Seria: Psychologia i Pedagogika, 25. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-suek.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"