|
|
Tytuł badania: | Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 2011 – 2012 |
Badacz: | Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: jakie kryteria sukcesu są uznawane za ważne przez rodziców uczniów szkół podstawowych? Próba liczyła 4931 osób (w tym 4274 kobiety). Respondenci byli rodzicami uczniów klas czwartych. Do zebrania materiału posłużono się procedurą wzorowaną na badaniach Polskich Generalnych Sondażach Społecznych (1992-1999). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem ankietowanych najważniejszymi kryteriami życiowego sukcesu były: własne wysokie wykształcenie, ambicja i upór, zdolności, sumienna praca oraz znajomości. Natomiast wśród czynników niemających znaczenia w osiąganiu życiowego sukcesu znalazły się: wyznanie religijne, powiązania partyjne, pochodzenie z miasta lub ze wsi, przekonania polityczne i płeć. Na podstawie analizy wyników ustalono również, że respondenci z wyższym i średnim wykształceniem niemal w ten sam sposób oceniali istotność kryteriów, za najważniejsze uznając: ambicję, upór, zdolności oraz wykształcenie. Dla osób z wykształceniem zawodowym i podstawowym najważniejsza okazała się sumienna praca. |
Author's Keywords: | children, meritocracy, the dynamics of success criteria, the parents, success in life |
Deskryptory TESE: | kariera szkolna, kariera zawodowa, rodzice, dziecko, relacja rodzice – dziecko |
TESE descriptors: | school career, career, parents, child, parent-child relation |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.