Abstrakt: |
Badaniem objęto 105 nauczycieli klas integracyjnych z województwa śląskiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę ankiety. Respondentów zapytano m.in., co należy zmienić, żeby osiągnąć większe sukcesy w edukacji integracyjnej. 5% badanych wymieniło w tym kontekście inny sposób kształcenia pedagogów specjalnych, 17,1% – objęcie kształceniem specjalistycznym także nauczycieli przedmiotów i edukacji wczesnoszkolnej, 16% – zreformowanie systemu pod względem modelu integracji, 26,3% – zwiększenie nakładów na oświatę, 23,5% – zwiększenie wsparcia udzielanego przez specjalistów spoza szkoły. 8,9% nauczycieli jednak uważało, że zawsze są to kwestie indywidualne i trudno określić je systemowo. Badanych poproszono również o wskazanie czynników mogących zwiększyć osiąganie sukcesów w ich indywidualnej pracy zawodowej. 14,3% wymieniło zmianę sposobu kwalifikowania uczniów do klasy integracyjnej, 14,8% – zmniejszenie liczby uczniów w klasie, 15% – poprawienie bazy środków dydaktycznych oraz oprotezowania niepełnosprawnych uczniów, 17,7% – zwiększenie liczby specjalistycznych zajęć pozalekcyjnych, 13,3% – zmianę mentalności niektórych nauczycieli, 10,3% – zmianę organizacji pracy na lekcjach, 7,3% – intensyfikację i możliwość dokształcania, poszerzania kompetencji wszystkich nauczycieli pracujących w klasie integracyjnej, 6,3% – intensyfikację współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi specjalistami spoza szkoły. |