BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sukces i zmiana służąca jego intensyfikacji w opiniach nauczycieli klas integracyjnych
Instytucja:
Data: 2013 – 2014
Badacz: Zenon Gajdzica
Abstrakt:

Badaniem objęto 105 nauczycieli klas integracyjnych z województwa śląskiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę ankiety. Respondentów zapytano m.in., co należy zmienić, żeby osiągnąć większe sukcesy w edukacji integracyjnej. 5% badanych wymieniło w tym kontekście inny sposób kształcenia pedagogów specjalnych, 17,1% – objęcie kształceniem specjalistycznym także nauczycieli przedmiotów i edukacji wczesnoszkolnej, 16% – zreformowanie systemu pod względem modelu integracji, 26,3% – zwiększenie nakładów na oświatę, 23,5% – zwiększenie wsparcia udzielanego przez specjalistów spoza szkoły. 8,9% nauczycieli jednak uważało, że zawsze są to kwestie indywidualne i trudno określić je systemowo. Badanych poproszono również o wskazanie czynników mogących zwiększyć osiąganie sukcesów w ich indywidualnej pracy zawodowej. 14,3% wymieniło zmianę sposobu kwalifikowania uczniów do klasy integracyjnej, 14,8% – zmniejszenie liczby uczniów w klasie, 15% – poprawienie bazy środków dydaktycznych oraz oprotezowania niepełnosprawnych uczniów, 17,7% – zwiększenie liczby specjalistycznych zajęć pozalekcyjnych, 13,3% – zmianę mentalności niektórych nauczycieli, 10,3% – zmianę organizacji pracy na lekcjach, 7,3% – intensyfikację i możliwość dokształcania, poszerzania kompetencji wszystkich nauczycieli pracujących w klasie integracyjnej, 6,3% – intensyfikację współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi specjalistami spoza szkoły.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja integracyjna, sukcesy edukacji, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Author's Keywords: integrated education, educational success, learners with special educational needs
Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, dziecko zagrożone, efekt uczenia się, postępy w nauce, jakość nauczania
TESE descriptors: special educational needs, child at risk, learning outcome, study progress, teaching quality
Publikacje:
  • Gajdzica, Z. (2014). Sukces i zmiana służąca jego intensyfikacji w opiniach nauczycieli klas integracyjnych. Ruch Pedagogiczny, 3, 61-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"