Abstrakt: |
Celem badania było określenie przyczyn powodzenia i niepowodzenia uczniów w nauce szkolnej w opinii nauczycieli i samych uczniów. W badaniu uczestniczyło 22 nauczycieli, 27 uczniów klasy czwartej i 28 uczniów z klasy ósmej szkoły podstawowej. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. Do czynników wpływających na powodzenie szkolne zaliczono: rzetelną pracę ucznia, rzetelną pracę nauczyciela, zdolności ucznia, niskie wymagania szkoły i szczęście. Za przyczyny niepowodzenia uznano: nierzetelną pracę ucznia, nierzetelną pracę nauczyciela, brak zdolności ucznia, wysokie wymagania szkoły i pech. Zdaniem uczniów o powodzeniu szkolnym decyduje przede wszystkim ich własna rzetelna praca (40 umieściło czynnik ten na pierwszym miejscu). Mniej istotna okazała się rzetelna praca nauczycieli. Najmniej ważne w powodzeniu szkolnym – zdaniem uczniów – były takie czynniki jak: niskie wymagania szkoły (44 osoby umieściły ten element na piątym, ostatnim, miejscu) i szczęście (piąte miejsce w opinii 39 osób). Do źródeł niepowodzeń szkolnych respondenci zaliczyli także własną nierzetelną pracę (33 osoby umieściły ten czynnik na pierwszym miejscu). Za jeden z głównych powodów niepowodzenia uznali także brak zdolności (41 osób umieściło ten element na pierwszej pozycji). Uczniowie – zarówno czwartoklasiści, jak i ósmoklasiści – byli przekonani, że pech nie ma większego wpływu na niepowodzenie w szkole. W opinii badanych nauczycieli o powodzeniu szkolnym ucznia przesądza rzetelna praca własna, nieco mniej ważnym czynnikiem są jego zdolności. Niskie albo wysokie wymagania, także pech i szczęście zdaniem nauczycieli nie miały większego znaczenia dla powodzenia albo niepowodzenia szkolnego uczniów. |