BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sukcesy i porażki
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Alicja Antas-Gradzińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie przyczyn powodzenia i niepowodzenia uczniów w nauce szkolnej w opinii nauczycieli i samych uczniów. W badaniu uczestniczyło 22 nauczycieli, 27 uczniów klasy czwartej i 28 uczniów z klasy ósmej szkoły podstawowej. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. Do czynników wpływających na powodzenie szkolne zaliczono: rzetelną pracę ucznia, rzetelną pracę nauczyciela, zdolności ucznia, niskie wymagania szkoły i szczęście. Za przyczyny niepowodzenia uznano: nierzetelną pracę ucznia, nierzetelną pracę nauczyciela, brak zdolności ucznia, wysokie wymagania szkoły i pech. Zdaniem uczniów o powodzeniu szkolnym decyduje przede wszystkim ich własna rzetelna praca (40 umieściło czynnik ten na pierwszym miejscu). Mniej istotna okazała się rzetelna praca nauczycieli. Najmniej ważne w powodzeniu szkolnym – zdaniem uczniów – były takie czynniki jak: niskie wymagania szkoły (44 osoby umieściły ten element na piątym, ostatnim, miejscu) i szczęście (piąte miejsce w opinii 39 osób). Do źródeł niepowodzeń szkolnych respondenci zaliczyli także własną nierzetelną pracę (33 osoby umieściły ten czynnik na pierwszym miejscu). Za jeden z głównych powodów niepowodzenia uznali także brak zdolności (41 osób umieściło ten element na pierwszej pozycji). Uczniowie – zarówno czwartoklasiści, jak i ósmoklasiści – byli przekonani, że pech nie ma większego wpływu na niepowodzenie w szkole. W opinii badanych nauczycieli o powodzeniu szkolnym ucznia przesądza rzetelna praca własna, nieco mniej ważnym czynnikiem są jego zdolności. Niskie albo wysokie wymagania, także pech i szczęście zdaniem nauczycieli nie miały większego znaczenia dla powodzenia albo niepowodzenia szkolnego uczniów.

Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, postępy w nauce, niekorzystne położenie, postawa wobec szkoły, inteligencja
TESE descriptors: school failure, study progress, disadvantaged background, attitude towards school, intelligence
Publikacje:
  • Antas-Gradzińska, A. (1998). Sukcesy i porażki. Doradca : biuletyn oświatowy, 10, 30-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"