Obserwuj
Tytuł badania: |
Sukcesy i porażki na egzaminie jako efekt przygotowania się samodzielnego i szkolnego |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Henryk Palkij |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu ustalenie, w jaki sposób egzaminy maturalne z historii i wiedzy o społeczeństwie wpływają na praktykę szkolną, sposób nauczania tych przedmiotów przez nauczycieli, na przygotowywanie się uczniów, a także zbadanie relacji pomiędzy ocenami szkolnymi a wynikami egzaminu. Analizie poddano wyniki egzaminu maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie w 2007 roku. Wpływ egzaminów na sposób nauczania historii i WOS-u daje się zauważyć zarówno podczas selekcji przez nauczyciela materiału nauczania, jak i przygotowania uczniów do różnych typów zadań. Nauczyciele, po weryfikacji arkuszy egzaminacyjnych, staranniej dobierają materiał omawiany na lekcjach, uwzględniając przy tym specyfikę egzaminu. Badacz przeanalizował wyniki uczniów na egzaminach maturalnych z historii i WOS-u, z czego wyciągnął wniosek o lepszym przygotowaniu merytorycznym niż poziomie opanowania poszczególnych umiejętności przez abiturientów.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, nauczanie, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, historia, samoocena, samodzielne uczenie się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, teaching, school failure, re-assessment, history, self-evaluation, independent learning, study progress |
Publikacje: |
- Palkij, H. (2007). Sukcesy i porażki na egzaminie jako efekt przygotowania się samodzielnego i szkolnego. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 586-596). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.