BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zawód dla mojego dziecka: aspiracje rodziców
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy aspiracji zawodowych rodziców wobec swoich dzieci uczęszczających do trzeciej klasy szkoły podstawowej (w badaniu uwzględniono takie czynniki jak miejsce zamieszkania i wykształcenie rodzica oraz płeć dziecka). Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie działania podejmują rodzice w związku z zawodową przyszłością swoich dzieci? Jakie osoby mają największy wpływ na dziecko? Próbę badawczą stanowiło 566 rodziców ze wszystkich 16 województw (w tym 51% osób zamieszkiwało miasta, 49% – wsie). Do zebrania materiału zastosowano ankietę, którą w zdecydowanej większości wypełniały matki (88,6%). Wśród uczestników badania 26,6% stanowiły osoby deklarujące wykształcenie podstawowe i zasadnicze zawodowe, średnie i pomaturalne – 38,6%, licencjackie i wyższe – 34,9%. Ankietowani najczęściej pragnęliby, aby ich dzieci pracowały w zawodzie związanym ze służbą zdrowia (wskazywano zwłaszcza lekarzy – przede wszystkim dentystów, a także weterynarzy). W dalszej kolejności wybierano zawody inżynieryjno-techniczne (w tym: informatycy, programiści) oraz specjalistyczne (prawnicy, ekonomiści, twórcy). Okazało się ponadto, że dla ponad 10% badanych atrakcyjne wydawały się zawód nauczyciela oraz prace biurowe (około 9%). Zawody usługowe oraz praca na roli cieszyły się stosunkowo niewielkim poparciem (5,7%). Rodzice z terenów wiejskich znaczenie częściej wymieniali zawody nauczycielskie oraz dwukrotnie częściej niż rodzice z miast wskazywali prace w sektorze usługowym oraz zawody robotników wykwalifikowanych. Wśród działań wspomagających osiągnięcia szkolne oraz zawodową przyszłość dziecka rodzice najczęściej decydowali się na zajęcia dodatkowe (np. językowe), następnie pomagali w nauce, wspierali aktywność dziecka w rozwijaniu jego zainteresowań poprzez wycieczki, odwiedzanie muzeów itp. oraz rozmawiali o przyszłości.

Author's Keywords: social status, professional orientation, social values, transmission of aspirations
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, rodzice, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wychowanie dziecka, postawa, edukacja, kształcenie i szkolenie zawodowe, cele kształcenia, dziecko
TESE descriptors: learning outcome, parents, choice of training, child rearing, attitude, education, vocational education and training, aims of education, child
Publikacje:
  • Matczak, E. i Kozłowski, W. (2012). Zawód dla mojego dziecka: aspiracje rodziców. Journal of Modern Science, 2/13, 47-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"