Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy aspiracji zawodowych rodziców wobec swoich dzieci uczęszczających do trzeciej klasy szkoły podstawowej (w badaniu uwzględniono takie czynniki jak miejsce zamieszkania i wykształcenie rodzica oraz płeć dziecka). Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie działania podejmują rodzice w związku z zawodową przyszłością swoich dzieci? Jakie osoby mają największy wpływ na dziecko? Próbę badawczą stanowiło 566 rodziców ze wszystkich 16 województw (w tym 51% osób zamieszkiwało miasta, 49% – wsie). Do zebrania materiału zastosowano ankietę, którą w zdecydowanej większości wypełniały matki (88,6%). Wśród uczestników badania 26,6% stanowiły osoby deklarujące wykształcenie podstawowe i zasadnicze zawodowe, średnie i pomaturalne – 38,6%, licencjackie i wyższe – 34,9%. Ankietowani najczęściej pragnęliby, aby ich dzieci pracowały w zawodzie związanym ze służbą zdrowia (wskazywano zwłaszcza lekarzy – przede wszystkim dentystów, a także weterynarzy). W dalszej kolejności wybierano zawody inżynieryjno-techniczne (w tym: informatycy, programiści) oraz specjalistyczne (prawnicy, ekonomiści, twórcy). Okazało się ponadto, że dla ponad 10% badanych atrakcyjne wydawały się zawód nauczyciela oraz prace biurowe (około 9%). Zawody usługowe oraz praca na roli cieszyły się stosunkowo niewielkim poparciem (5,7%). Rodzice z terenów wiejskich znaczenie częściej wymieniali zawody nauczycielskie oraz dwukrotnie częściej niż rodzice z miast wskazywali prace w sektorze usługowym oraz zawody robotników wykwalifikowanych. Wśród działań wspomagających osiągnięcia szkolne oraz zawodową przyszłość dziecka rodzice najczęściej decydowali się na zajęcia dodatkowe (np. językowe), następnie pomagali w nauce, wspierali aktywność dziecka w rozwijaniu jego zainteresowań poprzez wycieczki, odwiedzanie muzeów itp. oraz rozmawiali o przyszłości. |