Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę oferty ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w regionie wałbrzyskim. Przeprowadzono je w ramach projektu Zawód na dziś i jutro – diagnoza kierunków kształcenia kadr dla małych i średnich przedsiębiorstw w regionie wałbrzyskim z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Badanie ankietowe (skierowane do dyrekcji szkół) przeprowadzono w 79 ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych regionu wałbrzyskiego. Pytania dotyczyły oferty edukacyjnej, nowych kierunków kształcenia, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, współpracy placówek oświatowych z przedsiębiorcami i powiatowymi urzędami pracy, promocji przedsiębiorczości w szkołach. Wyniki wskazały, że nabór do zasadniczych szkół zawodowych (za lata 2004-2009) odbywał się głównie na kierunkach: mechanik samochodowy, elektromechanik pojazdów samochodowych, kucharz, kucharz małej gastronomii. Biorąc pod uwagę szkoły techniczne, najpopularniejsze było kształcenie w zawodach: informatyk, ekonomista, mechanik oraz technik hotelarstwa, obsługi turystycznej, organizacji usług gastronomicznych. Licea i szkoły policealne szczyciły się dużym zainteresowaniem klas o profilach: usługowo-gospodarczych, zarządzania informacją, socjalnym, administracyjno-ekonomicznym. Drugim celem badania była analiza potrzeb kadrowych w regionie wałbrzyskim. Do badania (przeprowadzonego metodą wywiadu telefonicznego) zaproszono 1000 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z regionu wałbrzyskiego. Dobór próby nastąpił metodą losowania prostego warstwowego. W wyniku badania opisano potrzeby kadrowe mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, aktualny stan zatrudnienia oraz potrzeby kadrowe, współpracę z ponadimnazjalnymi szkołami o profilu zawodowym oraz szkołami wyższymi. Wyniki badań wskazują, że większość pracodawców deklarujących chęć zwiększenia zatrudnienia bierze pod uwagę możliwość zatrudnienia także absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych oraz szkół wyższych. |