BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zawód – na życzenie?
Instytucja:
Data: czerwiec 1991
Badacz: Bożena Gojny, Elżbieta Turska
Abstrakt:

Badania miały na celu poznanie zamierzeń i planów zawodowych uczniów klas siódmych szkół podstawowych w Bytomiu, konfrontację tych planów z możliwościami ich realizacji w szkołach ponadpodstawowych, sformułowanie wniosków dla pracy działu poradnictwa zawodowego oraz przetestowanie życzeń zawodowych jako sposobu na kształtowanie miejsc w szkołach ponadpodstawowych. Badaniem ankietowym objęto 1428 uczniów. Wyniki ankiety ukazały, że większość badanych preferuje zasadnicze szkoły zawodowe (42,2%). Na kolejnym miejscu znalazły się licea ogólnokształcące (22,4%), następnie technika (21,5%) i jako ostatnie ulokowały się licea zawodowe (13,1%). Wykazano zależność między poziomem kształcenia a stopniem sprecyzowania planów zawodowych – bardziej konkretne plany mieli badani, którzy wybrali kształcenie zasadnicze zawodowe, na większym poziomie ogólności operowali badani planujący udać się do technikum i uzyskać dyplom z maturą. Ostatecznie ok. 20% badanej młodzieży nie miało szansy na realizację swoich planów zawodowych. Oprócz kosztów psychologicznych należało w takim wypadku wziąć również pod uwagę koszty kształcenia ludzi, którzy najprawdopodobniej nie podejmą pracy w zawodzie. Zasadnicze szkoły zawodowe, prowadzące klasy wielozawodowe, powinny były mieć jak największą swobodę w przyjmowaniu uczniów jako „ostatnia deska ratunku” dla realizacji planów zawodowych. Jednocześnie niepokojącym zjawiskiem było urywanie się wielu kierunków kształcenia na poziomie zasadniczym, bez możliwości kontynuowania nauki w technikum. Badania antycypujące wybory młodzieży nie okazały się ani kosztowne, ani czasochłonne. Ankiety mogły być zbierane przez wychowawców, a opracowaniem danych na poziomie zbiorczym mogła zajmować się Miejska Poradnia Wychowawczo-Zawodowa. Badania takie powinny być ważnym punktem odniesienia dla planowania miejsc w szkołach ponadpodstawowych.

Deskryptory TESE: kariera zawodowa, szkoła podstawowa, wybór szkoły, kształcenie i szkolenie zawodowe, praca
TESE descriptors: career, primary school, choice of school, vocational education and training, labour
Publikacje:
  • Gojny, B. i Turska, E. (1992). Zawód – na życzenie? Edukacja i Dialog, 7, 20-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"