Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół zawodowych o szkolnictwie zawodowym w ich regionie. Realizacja badania była możliwa dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego. Liderem projektu została Wielkopolska Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, partnerami: Wielkopolski Związek Pracodawców i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Badanie przeprowadzono wśród 1300 uczniów szkół zawodowych (zasadniczych szkół zawodowych, liceów profilowanych, dwuletnich liceów uzupełniających, czteroletnich techników, trzyletnich techników uzupełniających) w Wielkopolsce. Pytania badawcze dotyczyły m.in.: motywacji wyboru danej szkoły, oceny poziomu i metod nauczania w szkole, formy praktyk zawodowych, planów zawodowo-edukacyjnych. Badaniem objęto także 282 nauczycieli (przedmiotów zarówno zawodowych, jak i ogólnych) szkół zawodowych w Wielkopolsce, do których rozesłano kwestionariusze ankiety. Pytania badawcze dotyczyły m.in.: wykształcenia, kompetencji i doświadczenia, zadowolenia z wykonywanej pracy, podnoszenia kwalifikacji, oceny kompetencji i umiejętności absolwenta szkoły zawodowej, stosunku do obecnego kształcenia zawodowego, opinii o regionalnym rynku pracy itp. Badanie przeprowadzono również wśród 254 pracodawców z województwa wielkopolskiego reprezentujących różne branże. Respondentom przysłano kwestionariusze ankiety. Zainteresowania badawcze skupiały się wokół m.in.: rekrutacji pracowników, sposobu awansowania pracowników, profilu zatrudnianych absolwentów szkół zawodowych, pożądanych cech absolwenta szkolnictwa zawodowego, współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a szkołami w regionie itp. |