BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zawodne zawodówki? Szkolnictwo zawodowe w opiniach uczniów, nauczycieli i pracodawców : Diagnoza potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego w Wielkopolsce w kontekście zapotrzebowania regionalnego rynku pracy
Projekt badawczy:
  • Diagnoza potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego w Wielkopolsce w kontekście zapotrzebowania na rynku pracy
Instytucja:
Data: marzec 2010 – lipiec 2010
Badacz: Maciej Ławrynowicz, Piotr Michoń
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół zawodowych o szkolnictwie zawodowym w ich regionie. Realizacja badania była możliwa dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego. Liderem projektu została Wielkopolska Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, partnerami: Wielkopolski Związek Pracodawców i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Badanie przeprowadzono wśród 1300 uczniów szkół zawodowych (zasadniczych szkół zawodowych, liceów profilowanych, dwuletnich liceów uzupełniających, czteroletnich techników, trzyletnich techników uzupełniających) w Wielkopolsce. Pytania badawcze dotyczyły m.in.: motywacji wyboru danej szkoły, oceny poziomu i metod nauczania w szkole, formy praktyk zawodowych, planów zawodowo-edukacyjnych. Badaniem objęto także 282 nauczycieli (przedmiotów zarówno zawodowych, jak i ogólnych) szkół zawodowych w Wielkopolsce, do których rozesłano kwestionariusze ankiety. Pytania badawcze dotyczyły m.in.: wykształcenia, kompetencji i doświadczenia, zadowolenia z wykonywanej pracy, podnoszenia kwalifikacji, oceny kompetencji i umiejętności absolwenta szkoły zawodowej, stosunku do obecnego kształcenia zawodowego, opinii o regionalnym rynku pracy itp. Badanie przeprowadzono również wśród 254 pracodawców z województwa wielkopolskiego reprezentujących różne branże. Respondentom przysłano kwestionariusze ankiety. Zainteresowania badawcze skupiały się wokół m.in.: rekrutacji pracowników, sposobu awansowania pracowników, profilu zatrudnianych absolwentów szkół zawodowych, pożądanych cech absolwenta szkolnictwa zawodowego, współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a szkołami w regionie itp.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, rynek pracy, ocena uczących się, postawa wobec szkoły, wybór kierunku kształcenia zawodowego, doradztwo edukacyjne
TESE descriptors: vocational school, labour market, evaluation of students, attitude towards school, choice of training, educational guidance
Publikacje:
  • Michoń, P. i Ławrynowicz, M. (2011). Zawodne zawodówki? Szkolnictwo zawodowe w opiniach uczniów, nauczycieli i pracodawców : Diagnoza potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego w Wielkopolsce w kontekście zapotrzebowania regionalnego rynku pracy. Pobrane z http://www.nowekompetencje.com.pl/files/Zawodne_zawodowki_do_DRUKU_poprawione.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"