BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2010 – 2013
Badacz: Wojciech Grajkowski, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek
Abstrakt:

Celem badania była analiza porównawcza podstaw programowych, obowiązujących w roku szkolnym 2010-2011 w wybranych krajach europejskich z polską podstawą programową obowiązującą na poziomie gimnazjum (ISCED 2). Chciano uzyskać odpowiedzi na następujące pytania: czym polska podstawa programowa różni się od jej odpowiedników w wybranych krajach; czy konstrukcja polskiej podstawy programowej (określone cele kształcenia, zakres treści, posługiwanie się zapisami w formie operacyjnej, stopień szczegółowości itp.) znajduje odpowiedniki w zapisach podstaw innych krajów. Analizie poddano dokumenty z następujących krajów: Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, Czech, Estonii, Hiszpanii, Norwegii i Holandii. Szczegółowa analiza dokumentów dotycząca zakresu, struktury zapisów, celów kształcenia oraz treści nauczania obejmowała przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka, geografia lub zintegrowane przedmioty przyrodnicze: science). Wyniki analizy porównawczej podstaw programowych z zakresu przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach pokazały, że różnice w tych dokumentach są widoczne w ich strukturze, treści i podejściu do ucznia, a także w sposobie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w edukacji przyrodniczej. Porównanie z zagranicznymi podstawami programowymi dowiodło, że w polskim dokumencie prawno-oświatowym widać brak lub niedostateczne funkcjonowanie idei integracji przedmiotów przyrodniczych, traktowania ich w sposób interdyscyplinarny oraz problemowy.

Deskryptory TESE: fizyka, biologia, chemia, dydaktyka, geografia, nauki przyrodnicze, program nauczania, gimnazjum, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, tworzenie programów nauczania, reforma programu nauczania, przedmiot nauczania
TESE descriptors: physics, biology, chemistry, didactics, geography, natural sciences, curriculum, lower secondary, lower secondary, curriculum development, curriculum reform, curriculum subject
Publikacje:
  • Grajkowski, W., Ostrowska, B. i Poziomek, U. (2014). Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/224-analiza-porownawcza-struktur-podstaw-programowych-wybranych-krajow.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"