Abstrakt: |
Celem badania była analiza porównawcza podstaw programowych, obowiązujących w roku szkolnym 2010-2011 w wybranych krajach europejskich z polską podstawą programową obowiązującą na poziomie gimnazjum (ISCED 2). Chciano uzyskać odpowiedzi na następujące pytania: czym polska podstawa programowa różni się od jej odpowiedników w wybranych krajach; czy konstrukcja polskiej podstawy programowej (określone cele kształcenia, zakres treści, posługiwanie się zapisami w formie operacyjnej, stopień szczegółowości itp.) znajduje odpowiedniki w zapisach podstaw innych krajów. Analizie poddano dokumenty z następujących krajów: Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, Czech, Estonii, Hiszpanii, Norwegii i Holandii. Szczegółowa analiza dokumentów dotycząca zakresu, struktury zapisów, celów kształcenia oraz treści nauczania obejmowała przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka, geografia lub zintegrowane przedmioty przyrodnicze: science). Wyniki analizy porównawczej podstaw programowych z zakresu przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach pokazały, że różnice w tych dokumentach są widoczne w ich strukturze, treści i podejściu do ucznia, a także w sposobie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w edukacji przyrodniczej. Porównanie z zagranicznymi podstawami programowymi dowiodło, że w polskim dokumencie prawno-oświatowym widać brak lub niedostateczne funkcjonowanie idei integracji przedmiotów przyrodniczych, traktowania ich w sposób interdyscyplinarny oraz problemowy. |