Tytuł badania: |
Podstawy egzystencjalne nauczycieli we współczesnej przestrzeni innowacji edukacyjnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Katarzyna Nowak |
Abstrakt: |
W badaniu postawiono główny problem, który brzmiał: jak kształtuje się struktura i nasilenie postaw egzystencjalnych nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Postawiono dwie hipotezy badawcze: występują różnice w nasileniu postaw egzystencjalnych oraz poczuciu osobowego sensu i równowagi postawy życiowej u nauczycieli z uwagi na miejsce pracy, staż pracy i stopień awansu zawodowego; występują różnice w nasileniu postaw egzystencjalnych oraz poczuciu osobowego sensu i równowagi postawy życiowej u nauczycieli z uwagi na zmienne socjodemograficzne. W badaniu wzięło udział 119 nauczycieli (do analizy wzięto pod uwagę próbę 111 osób, w tym 67% kobiet). W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Postaw Życiowych (KPŻ) Klamuta. Wyniki badania potwierdziły, że postawy egzystencjalne nauczycieli plasują się na przeciętnym poziomie. Także na przeciętnym poziomie pozostają osobowy sens i równowaga postaw życiowych badanych. Wnioski z badania częściowo potwierdzają hipotezy (np. zmienne dotyczące wymiaru pracy nie różnicowały nasilenia postaw egzystencjalnych nauczycieli; istotne okazały się zmienne związane z miejscem zamieszkania). |
Autorskie słowa kluczowe: |
innowacje, postawy egzystencjalne, kompetencje nauczycieli |
Author's Keywords: |
innovations, the existential attitudes, teachers competence |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, edukacja, innowacja edukacyjna, kompetencje, postawa |
TESE descriptors: |
teacher, education, educational innovation, competence, attitude |
Publikacje: |
- Nowak, K. (2014). Podstawy egzystencjalne nauczycieli we współczesnej przestrzeni innowacji edukacyjnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 425-434.
|