| Tytuł badania: | 
		Podstawy egzystencjalne nauczycieli we współczesnej przestrzeni innowacji edukacyjnych | 
	
		
		
		
				
			| Instytucja: | 
			 | 
		
			
		| Data: | 
		[2013] | 
	
	
		| Badacz: | 
		Katarzyna Nowak | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 W badaniu postawiono główny problem, który brzmiał: jak kształtuje się struktura i nasilenie postaw egzystencjalnych nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Postawiono dwie hipotezy badawcze: występują różnice w nasileniu postaw egzystencjalnych oraz poczuciu osobowego sensu i równowagi postawy życiowej u nauczycieli z uwagi na miejsce pracy, staż pracy i stopień awansu zawodowego; występują różnice w nasileniu postaw egzystencjalnych oraz poczuciu osobowego sensu i równowagi postawy życiowej u nauczycieli z uwagi na zmienne socjodemograficzne. W badaniu wzięło udział 119 nauczycieli (do analizy wzięto pod uwagę próbę 111 osób, w tym 67% kobiet). W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Postaw Życiowych (KPŻ) Klamuta. Wyniki badania potwierdziły, że postawy egzystencjalne nauczycieli plasują się na przeciętnym poziomie. Także na przeciętnym poziomie pozostają osobowy sens i równowaga postaw życiowych badanych. Wnioski z badania częściowo potwierdzają hipotezy (np. zmienne dotyczące wymiaru pracy nie różnicowały nasilenia postaw egzystencjalnych nauczycieli; istotne okazały się zmienne związane z miejscem zamieszkania). 		 | 
	
			
			| Autorskie słowa kluczowe: | 
			innowacje, postawy egzystencjalne, kompetencje nauczycieli | 
		
			
		| Author's Keywords: | 
		innovations, the existential attitudes, teachers competence | 
	
		
		| Deskryptory TESE: | 
		nauczyciel, edukacja, innowacja edukacyjna, kompetencje, postawa | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		teacher, education, educational innovation, competence, attitude | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Nowak, K. (2014). Podstawy egzystencjalne nauczycieli we współczesnej przestrzeni innowacji edukacyjnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 425-434.
 
  |