Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii absolwentów szkół średnich na temat sposobu przygotowania ich do przyszłej pracy zawodowej. Badaniem ankietowym objęto 139 osób, w tym 77 absolwentów liceum ogólnokształcącego, 32 absolwentów liceum ekonomicznego i 30 absolwentów liceum zawodowego i technikum. Wyniki badania ujawniły, że nieco ponad połowa szkół, do których uczęszczali badani, nie prowadziła żadnej formy działalności przygotowującej do wyboru zawodu (51%). Jeśli taka działalność była prowadzona, przyjmowała ona najczęściej formę praktyk, przedmiotów zawodowych, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, przedmiotów: rynek pracy lub kultura zawodowa, ulotek, rozmów z przedstawicielami biur pracy lub pracodawcami. 53% respondentów odpowiedziało, że niewiele dowiedziało się w szkole o różnych zawodach, 30% – nic się nie dowiedziało, 17% – dowiedziało się wystarczająco dużo. Zdaniem badanych do wyboru zawodu najważniejsze były wiedza, umiejętności, zainteresowania i kwalifikacje, a do szukania pracy – układy, warunki pracy i płacy, umiejętność zaprezentowania siebie i elokwencja. Do wymienianych motywów wyboru szkoły należały jej bliskość, łatwość dostania się do niej, wpływ rodziców, brak pomysłów na przyszłość, mały wybór szkół w okolicy, koledzy i zainteresowania. Praca atrakcyjna dla badanych dawała zadowolenie i była dobrze płatna. |