BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich liceów – szanse i oczekiwania
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Wiktor Osuch
Abstrakt:

Celem badania była analiza realizacji celów, zadań i treści kształcenia w ramach podstaw przedsiębiorczości. Badaniem objęto 165 uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 14 w Krakowie: XXX Liceum Ogólnokształcącego, Publicznego Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego oraz V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego. W badaniu wzięło również udział 115 rodziców badanych uczniów. Do zebrania materiału wykorzystano technikę ankiety. 91% licealistów uważało, że decyzja o wprowadzeniu podstaw przedsiębiorczości była słuszna (rodzice: 96,7% głosów aprobujących). Najbardziej negatywnie nastawieni wobec tego przedmiotu byli uczniowie V LO – 57% głosów negatywnych, w tym 32% odpowiedzi zdecydowanie nie. 27% respondentów z Salezjańskiego LO było zainteresowanych – w ramach podstaw przedsiębiorczości – tematyką pracy (szukanie, rozmowa kwalifikacyjna, pisanie CV). 21% osób z tej samej szkoły i z V LO wyraziło zainteresowanie pieniędzmi i bankowością. Podatkami i ubezpieczenia interesowało się 21% uczniów XXX LO. Największą aprobatą wśród licealistów i ich rodziców cieszył się nauczyciel kreatywny. Rodzicom zależało ponadto, aby osoba prowadząca podstawy przedsiębiorczości posiadała autorytet i aktywizowała uczniów. Do najczęściej wskazywanych środków dydaktycznych i źródeł wiedzy z zakresu badanego przedmiotu należały internet i podręcznik. Okazało się, że w Salezjańskim LO ankietowani częściej korzystają z podręczników, programów multimedialnych, telewizji, filmów wideo o tematyce ekonomicznej i gospodarczej. Podczas lekcji z podstaw przedsiębiorczości najrzadziej korzystano z aktów prawnych, uchwał, rozporządzeń oraz roczników statystycznych. Uczniowie – jeśli chodzi o metody nauczania – najbardziej cenili metody aktywizujące, przede wszystkim dyskusje.

Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, treści kształcenia, program nauczania, nauczyciel, rodzice, środki dydaktyczne, Internet
TESE descriptors: enterpreneurship, content of learning, curriculum, teacher, parents, teaching resourses, Internet
Publikacje:
  • Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich liceów – szanse i oczekiwania. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 37-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"