Abstrakt: |
Celem badania była analiza realizacji celów, zadań i treści kształcenia w ramach podstaw przedsiębiorczości. Badaniem objęto 165 uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 14 w Krakowie: XXX Liceum Ogólnokształcącego, Publicznego Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego oraz V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego. W badaniu wzięło również udział 115 rodziców badanych uczniów. Do zebrania materiału wykorzystano technikę ankiety. 91% licealistów uważało, że decyzja o wprowadzeniu podstaw przedsiębiorczości była słuszna (rodzice: 96,7% głosów aprobujących). Najbardziej negatywnie nastawieni wobec tego przedmiotu byli uczniowie V LO – 57% głosów negatywnych, w tym 32% odpowiedzi zdecydowanie nie. 27% respondentów z Salezjańskiego LO było zainteresowanych – w ramach podstaw przedsiębiorczości – tematyką pracy (szukanie, rozmowa kwalifikacyjna, pisanie CV). 21% osób z tej samej szkoły i z V LO wyraziło zainteresowanie pieniędzmi i bankowością. Podatkami i ubezpieczenia interesowało się 21% uczniów XXX LO. Największą aprobatą wśród licealistów i ich rodziców cieszył się nauczyciel kreatywny. Rodzicom zależało ponadto, aby osoba prowadząca podstawy przedsiębiorczości posiadała autorytet i aktywizowała uczniów. Do najczęściej wskazywanych środków dydaktycznych i źródeł wiedzy z zakresu badanego przedmiotu należały internet i podręcznik. Okazało się, że w Salezjańskim LO ankietowani częściej korzystają z podręczników, programów multimedialnych, telewizji, filmów wideo o tematyce ekonomicznej i gospodarczej. Podczas lekcji z podstaw przedsiębiorczości najrzadziej korzystano z aktów prawnych, uchwał, rozporządzeń oraz roczników statystycznych. Uczniowie – jeśli chodzi o metody nauczania – najbardziej cenili metody aktywizujące, przede wszystkim dyskusje. |