BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Perspektywy indywidualizacji kształcenia
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Celem raportu było uporządkowanie problematyki związanej z indywidualizacją kształcenia. W pierwszej części raportu omówiono samo pojęcie indywidualizacji kształcenia oraz rolę, jaką w tym procesie odgrywa interakcja między predyspozycjami ucznia a oddziaływaniem szkoły. Sprecyzowano również cele indywidualizacji i pojęcie indywidualnego maksimum oraz przedstawiono problematykę ideologii indywidualizacji. Pozostała, najobszerniejsza część raportu została poświęcona praktycznej stronie indywidualizacji kształcenia. Podzielono ją na trzy części, z których każdej patronowała jedna metafora. I tak metafora szpitala oddawała charakter systemów aktywnej indywidualizacji kształcenia, w której uczeń pozostaje bierny niczym pacjent. W ramach tej części omówiono stosowane w edukacji kryteria selekcyjne i ścieżki kształcenia. Metafora muzeum dotyczy z kolei systemów, w których aktywna rola przypada uczniom, mogącym dowolnie czerpać z bogatej oferty systemu. Część tę poświęcono między innymi indywidualizacji tempa uczenia się, trudności zadań i środowiska uczenia się oraz „kształceniu do mistrzostwa” i metodzie projektów. Trzecia metafora – agory – patronuje systemom umożliwiającym aktywność zarówno stronie szkoły, jak i ucznia, w których odpowiedź na pytanie o potrzeby ucznia ma stanowić wytwór porozumienia między uczniem a szkołą. Omówiono tu zagadnienie tutoringu, edukacji personalizującej i „szkoły rozmowy”. Ocenę skuteczności wymienionych systemów oparto na metaanalizie G. Glassa, B. McGaw i M. Smith (1981).

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, nauczanie zindywidualizowane, relacja rodzice – szkoła, uczenie się, metoda nauczania, system edukacji, efekt uczenia się
TESE descriptors: teacher-student relation, individualised teaching, parent-school relation, learning, teaching method, education system, learning outcome
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2011). Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/images/stories/raporty/ibe-perspektywy-indywidualizacji-nauczania.kkonarzewski.raport.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"