BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Perspektywy czasowe młodzieży w Polsce
Instytucja:
Data: wrzesień 1991 – listopad 1991
Badacz: Halina Liberska
Abstrakt:

Celem badania było określenie perspektyw czasowych i planowania życia przez dziewczęta i chłopców w okresie dorastania. Szukano odpowiedzi na pytania o: rozległość perspektywy czasu ujmowaną przez dorastającą młodzież; jakie czynnik wpływają na tę rozległość; gdzie znajdują się w świadomości młodzieży granice między przeszłością a teraźniejszością i teraźniejszością i przyszłością; na jakich treściach opiera się perspektywa przyszłości i przeszłości w pojęciu młodzieży i in. Przyjęto m.in. hipotezę, że rozległość perspektywy czasu wzrasta z wiekiem dorastania i zależy od: płci, środowiska społecznego i typu szkoły. Badaniem objęto 50 czternastolatków i 50 szesnastolatków. W obu grupach wiekowych była równa liczba chłopców i dziewcząt. W młodszej grupie znaleźli się uczniowie klas siódmych, w starszej uczniowie klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego i klasy pierwszej szkoły zawodowej. W badaniu wykorzystano następujące techniki: kwestionariusz, esej, rozmowę psychologiczną, skalę szacunkową. Przeprowadzono również wywiady z nauczycielami respondentów oraz przeanalizowano ich postępy w nauce. Wyniki badania wykazały, że rozległość perspektywy czasu w ujęciu czternasto- i szesnastolatków zmienia się wraz z wiekiem i formowaniem się tożsamości. Potwierdzono także, że zmiany zależą od płci, środowiska, w którym wychowuje się młody człowiek, a także od cyklu kształcenia. Krótki cykl kształcenia preferowała młodzież, która charakteryzowała się subiektywnym poczuciem bycia osobą dojrzałą o ukształtowanej tożsamości i drodze życiowej. Osoby z tej grupy formowały krótką i stosunkowo bliską teraźniejszości perspektywę czasu przyszłego. Stwierdzono także, że wraz z dorastaniem, dzięki kształtowaniu się tożsamości i perspektywy czasu, tworzą się u badanej młodzieży pozytywne postawy wobec przyszłości; rozwija się również przyszłościowa orientacja temporalna. Im młodzież starsza, tym silniej wyraża się u niej negatywny stosunek do przyszłości, teraźniejszości i przeszłości kraju i świata. Negatywizm ten – stwierdzony w szesnastolatków – jest efektem socjalizacji młodych ludzi, także rozwoju poznawczego.

Deskryptory TESE: płeć, edukacja, socjalizacja, rozumienie, inteligencja, planowanie
TESE descriptors: gender, education, socialisation, comprehension, intelligence, planning
Publikacje:
  • Liberska, H. (1993). Perspektywy czasowe młodzieży w Polsce. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2, 39-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"