Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów i nauczycieli o cechach dobrego nauczyciela sprzyjających jego efektywności. Badanie przeprowadzono na Dolnym Śląsku. Składało się ono z dwóch części. W pierwszej wzięło udział 40 uczniów z trzech szkół podstawowych, 80 z trzech szkół średnich oraz 30 nauczycieli ze szkół podstawowych i średnich, których poproszono o podanie najważniejszych według nich cech dobrego nauczyciela, szczególnie języków obcych. W drugiej uczestniczyło 59 uczniów ze szkół podstawowych, 152 ze szkół średnich i 34 nauczycieli; badani otrzymali listę 24 cech nauczyciela, spośród których mieli wybrać 10 najważniejszych. Stwierdzono pewne rozbieżności między oczekiwaniami uczniów i nauczycieli. Uczestniczący w drugiej części badania uczniowie szkół podstawowych i średnich najczęściej preferowali podobne cechy: sprawiedliwość i obiektywizm (odpowiednio 74% i 69%), dużą wiedzę (70% i 52,5%), bycie pomocnym (44,5% i 53%), następnie cechy takie jak przyjacielskość i wesołość (42,5% i 37%), zrozumienie (35% i 41%), dopiero potem bycie wymagającym (25,5% i 35%) i kreatywnym (24% i 34%). Nauczyciele najwyżej ocenili wiedzę (66%), sprawiedliwość i obiektywizm (58%) i bycie wymagającym (57%), następnie konsekwencję (55%) i kreatywność (53%), dopiero potem pojawiła się wesołość i przyjacielskość (32%). Podobnie w pierwszej części badania nauczyciele wymieniali dużą wiedzę, wyznaczanie wysokich wymagań i konsekwencję jako cechy pożądane. Największa rozbieżność pomiędzy opiniami uczniów i nauczycieli ujawniła się w wypadku pożądanych relacji między uczącymi się a nauczającym – uczniowie preferowali model partnerski, pogląd ten podzieliło jednak niewielu nauczycieli. Dla uczniów nie był ważny wiek nauczyciela, co określono jako jeden z najbardziej zaskakujących wyników badania. Stwierdzono, że generalnie uczniowie preferowali cechy, dzięki którym można stworzyć dobrą atmosferę w klasie, sprzyjającą chęci do nauki. |