BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Permisywizm i relatywizm moralny młodzieży maturalnej
Instytucja:
Data: 2008 – 2009
Badacz: Janusz Mariański
Abstrakt:

Celem badania było poznanie postaw moralnych młodzieży maturalnej oraz porównanie wyników z rezultatami uzyskanymi w analogicznych badaniach przeprowadzonych w roku szkolnym 1993/1994. Postawiono hipotezę, zgodnie z którą dynamika postaw moralnych młodzieży będzie kierować się w stronę zwiększonego permisywizmu i relatywizmu moralnego. Badaniem ankietowym objęto 1074 maturzystów z pięciu miast Polski, z tych samych szkół i klas, co w poprzednich badaniach. Ostatecznie uzyskano 992 odpowiedzi. Analiza danych nie pozwoliła jednoznacznie stwierdzić, że postawy młodzieży z pierwszej dekady XXI wieku różniły się znacznie pod względem relatywizmu moralnego od postaw młodzieży z lat dziewięćdziesiątych. Trudno było też mówić o konkretnym trendzie rozwojowym orientacji moralnych. Stwierdzono zmniejszenie się zasięgu postaw celowościowych na rzecz kompromisowych. Ponadto w odniesieniu do wartości i norm o charakterze ogólnym zaobserwowano chwiejną dezorientację i ambiwalencję, nie zaś całkowitą negację. Młodzież cechowała się ostrożnością w akceptowaniu nakazów z „góry” i nie posiadała wzorów osobowych, konflikty moralne rozwiązywała zaś we własnym sumieniu. Można więc było mówić o indywidualizacji i autonomizowaniu wyborów moralnych.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, postawa, młodzież, szkoła średnia, wartości obywatelskie
TESE descriptors: social behaviour, attitude, youth, secondary school, civic values
Publikacje:
  • Mariański, J. (2010). Permisywizm i relatywizm moralny młodzieży maturalnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I. Philosophia-Sociologia, 35, 97-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"