Obserwuj
Tytuł badania: |
Perspektywy języka polskiego w Unii Europejskiej. Przykład irlandzki |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Agnieszka Rabiej |
Abstrakt: |
Celem doniesienia jest próba pokazania sytuacji języka polskiego w Irlandii, a także ukazanie jego statusu w Unii Europejskiej. Postawiono następujące pytania: jak pozycję języka polskiego w Unii Europejskiej widzą Polacy w kraju i za granicą; czy w obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej Polski język jest przez nas w ogóle ujmowany w kategoriach kapitału i wartości rynkowej. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (przeprowadzono je wśród emigrantów w trzech krajach anglojęzycznych: Anglii, Austrii i Stanach Zjednoczonych). Sondaż przeprowadzono w kilkunastu szkołach polonijnych, wśród nauczycieli (68 osób), dyrektorów (12 osób) i rodziców uczniów uczęszczających do tych szkół (345 osób). Posłużono się kwestionariuszem ankiety. 35% respondentów stwierdziło, że wejście Polski do Unii Europejskiej nie miało wpływu na rangę uczenia się języka polskiego. Uczenie się języka polskiego ma teraz więcej sensu dla 75% dyrektorów, 27% nauczycieli, 15% rodziców (argumentami są: podniesienie prestiżu języka polskiego, wzrost jego pozycji na rynku, zwiększone możliwości używania języka polskiego i in.). |
Deskryptory TESE: |
język ojczysty, język mniejszości narodowej, Unia Europejska, emigrant, język, Polska, polski |
TESE descriptors: |
mother tongue, minority language, European Union, emigrant, language, Poland, Polish |
Publikacje: |
- Rabiej, A. (2006). Perspektywy języka polskiego w Unii Europejskiej. Przykład irlandzki. LingVaria, 2, 113-127.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.