BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Perspektywy kariery młodzieży prowincjonalnej
Data: 2002
Badacz: Zdzisław Wołk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży z małych miejscowości. Badaniem ankietowym objęto 686 uczniów szkół ponadpodstawowych oraz wyższych. Wyniki porównano z wynikami analogicznego badania, przeprowadzonego w 1992 roku. Stwierdzono, że większość młodzieży z małych miejscowości planowała po ukończeniu szkół średnich kontynuować naukę (76,6%). Głównym powodem rezygnacji z dalszego kształcenia była chęć założenia rodziny (44%). Motywem podjęcia dalszej nauki była najczęściej chęć poszerzenia wiedzy (62,5%), rzadziej – znalezienia ciekawej pracy lub zwiększenia swoich szans na rynku pracy (po 45,8%). Badani najbardziej cenili życie rodzinne (60,8%) oraz dobrą i wysoko płatną pracę (59,8%). Analogicznie do wyników uzyskanych w 1992 roku życie rodzinne ceniły częściej kobiety, natomiast pracę – mężczyźni. Wśród pozostałych wartości wskazywanych przez młodzież (poniżej 10% wskazań) znalazły się życie wśród przyjaciół, spokojne życie bez kłopotów i problemów, aktywność społeczna i działalność charytatywna. W odróżnieniu od opinii uzyskanych w 1992 roku wypowiedzi badanych świadczyły o znacznym stopniu pesymizmu co do możliwości realizacji swoich celów. Studenci nie wiązali swojej przyszłości z miastem, gdzie studiowali. Zwracali za to uwagę na duże przywiązanie do miejscowości pochodzenia, rodziców i domu rodzinnego. Badana młodzież nie miała odwagi planować swojej przyszłości i była wobec niej nieufna. Była bardziej świadoma swoich zalet – umiejętności obsługi komputera (TIK) i znajomości języków obcych, lecz nie wierzyła, że zdolności te uda im się wykorzystać. Pracy nie wiązano z własnym rozwojem, niezależnością czy awansem i sukcesem zawodowym. Nieco bardziej optymistyczne okazały się opinie uczniów niż studentów.

Deskryptory TESE: planowanie edukacji, młodzież, obszar wiejski, kariera szkolna, kariera zawodowa, wybór szkoły, wybór studiów
TESE descriptors: educational planning, youth, rural area, school career, career, choice of school, choice of studies
Publikacje:
  • Wołk, Z. (2002). Perspektywy kariery młodzieży prowincjonalnej. Edukacja, 2, 65-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"