BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Perspektywy ludzi młodych na rynku pracy
Instytucja:
Data: 30 grudnia 2009 – 30 kwietnia 2011
Badacz: Krzysztof Czerwiński, Katarzyna Hołownicka, Mirosława Kawałek, Katarzyna Krok-Czyż, Anna Odrzywołek, Agnieszka Popiel, Joanna Skrzyńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach projektu systemowego Perspektywy ludzi młodych na rynku pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa, Priorytet VI: Rynek pracy otwarty da wszystkich, Działanie 6.1.: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.2.: Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywności zawodowej osób bezrobotnych w regionie. Raport końcowy prezentuje rezultaty badań na temat postrzegania rynku pracy i wyboru ścieżki zawodowej przez młodzież z województwa lubelskiego. Sprecyzowano cztery główne problemy badawcze: 1) określenie przyczyn wysokiego (w porównaniu do innych regionów Polski) poziomu bezrobocia osób młodych; 2) ocena postaw i aspiracji młodzieży z województwa lubelskiego; 3) określenie, na ile oczekiwania osób młodych i ich wykształcenie są zbieżne z sytuacją na rynku pracy; 4) propozycja działań wspierających młodzież wkraczającą na rynek pracy. Próba badawcza  została określona na podstawie liczby szkół gimnazjalnych i liceów ogólnokształcących w danym powiecie. Badaniem objęto około 40 klas gimnazjalnych oraz 30 klas liceów ogólnokształcących. Próba badawcza szkół zawodowych została określona na podstawie profilu nauczania danej szkoły – szkoły zasadnicze zawodowe: ponad 40 klas, w podziale na 11 głównych profili nauczania, na poziomie zasadniczym zawodowym; licea profilowane/technika: przebadano około 50 klas, w podziale na 12 głównych profili nauczania, na poziomie średnim zawodowym. Próba badawcza studentów została określona na podstawie liczby absolwentów studiów z roku 2008 i – analogicznie do próby uczniów szkół zawodowych – uwzględniono profile uczelni i ich rozmieszczenie w podregionach województwa lubelskiego. Badanie młodzieży objęło łącznie 3 646 osób, w tym: 804 uczniów gimnazjów (22% wszystkich badanych osób); 619 uczniów liceów ogólnokształcących (17%); 740 uczniów zasadniczych szkół zawodowych (20%); 1 077 uczniów liceów profilowanych i techników (30%); 406 studentów (11%). Ponadto zrealizowano 22 indywidualne wywiady pogłębione z przedstawicielami urzędów pracy, sześć z przedstawicielami instytucji wspierających lub zrzeszających przedsiębiorców oraz pięć zasadniczych wywiadów grupowych: dwa w Lublinie i po jednym w: Zamościu, Białej Podlaskiej, Puławach (styczeń 2011 rok). W ramach fazy zasadniczej w fokusach udział wzięło ponad 50 uczestników. Jak wykazały badania, duża grupa respondentów nie planuje swojej kariery zawodowej – do planów na przyszłość przyznaje się około 60% badanych. W największym stopniu o swojej przyszłości myślą studenci, w najmniejszym zaś gimnazjaliści oraz uczniowie szkół zawodowych. Równocześnie duża część młodzieży postrzega regionalny rynek pracy pesymistycznie, tj. jako miejsce, gdzie bardzo trudno jest znaleźć jakąkolwiek pracę.

Deskryptory TESE: młodzież, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, dostępność miejsc pracy, rynek pracy, jakość kształcenia, bezrobocie
TESE descriptors: youth, employability, access to employment, labour market, quality of education, unemployment
Publikacje:
  • Krok-Czyż K. i in. (2011). Perspektywy ludzi młodych na rynku pracy : Raport końcowy. Pobrane z http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/Documents/PERSPEKTYWY_LUDZI_MLODYCH_NA_RYNKU_PRACY5122011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"