Obserwuj
Tytuł badania: |
Perspektywy ludzi młodych na rynku pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
30 grudnia 2009 – 30 kwietnia 2011 |
Badacz: |
Krzysztof Czerwiński, Katarzyna Hołownicka, Mirosława Kawałek, Katarzyna Krok-Czyż, Anna Odrzywołek, Agnieszka Popiel, Joanna Skrzyńska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach projektu systemowego Perspektywy ludzi młodych na rynku pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa, Priorytet VI: Rynek pracy otwarty da wszystkich, Działanie 6.1.: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.2.: Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywności zawodowej osób bezrobotnych w regionie. Raport końcowy prezentuje rezultaty badań na temat postrzegania rynku pracy i wyboru ścieżki zawodowej przez młodzież z województwa lubelskiego. Sprecyzowano cztery główne problemy badawcze: 1) określenie przyczyn wysokiego (w porównaniu do innych regionów Polski) poziomu bezrobocia osób młodych; 2) ocena postaw i aspiracji młodzieży z województwa lubelskiego; 3) określenie, na ile oczekiwania osób młodych i ich wykształcenie są zbieżne z sytuacją na rynku pracy; 4) propozycja działań wspierających młodzież wkraczającą na rynek pracy. Próba badawcza została określona na podstawie liczby szkół gimnazjalnych i liceów ogólnokształcących w danym powiecie. Badaniem objęto około 40 klas gimnazjalnych oraz 30 klas liceów ogólnokształcących. Próba badawcza szkół zawodowych została określona na podstawie profilu nauczania danej szkoły – szkoły zasadnicze zawodowe: ponad 40 klas, w podziale na 11 głównych profili nauczania, na poziomie zasadniczym zawodowym; licea profilowane/technika: przebadano około 50 klas, w podziale na 12 głównych profili nauczania, na poziomie średnim zawodowym. Próba badawcza studentów została określona na podstawie liczby absolwentów studiów z roku 2008 i – analogicznie do próby uczniów szkół zawodowych – uwzględniono profile uczelni i ich rozmieszczenie w podregionach województwa lubelskiego. Badanie młodzieży objęło łącznie 3 646 osób, w tym: 804 uczniów gimnazjów (22% wszystkich badanych osób); 619 uczniów liceów ogólnokształcących (17%); 740 uczniów zasadniczych szkół zawodowych (20%); 1 077 uczniów liceów profilowanych i techników (30%); 406 studentów (11%). Ponadto zrealizowano 22 indywidualne wywiady pogłębione z przedstawicielami urzędów pracy, sześć z przedstawicielami instytucji wspierających lub zrzeszających przedsiębiorców oraz pięć zasadniczych wywiadów grupowych: dwa w Lublinie i po jednym w: Zamościu, Białej Podlaskiej, Puławach (styczeń 2011 rok). W ramach fazy zasadniczej w fokusach udział wzięło ponad 50 uczestników. Jak wykazały badania, duża grupa respondentów nie planuje swojej kariery zawodowej – do planów na przyszłość przyznaje się około 60% badanych. W największym stopniu o swojej przyszłości myślą studenci, w najmniejszym zaś gimnazjaliści oraz uczniowie szkół zawodowych. Równocześnie duża część młodzieży postrzega regionalny rynek pracy pesymistycznie, tj. jako miejsce, gdzie bardzo trudno jest znaleźć jakąkolwiek pracę. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, dostępność miejsc pracy, rynek pracy, jakość kształcenia, bezrobocie |
TESE descriptors: |
youth, employability, access to employment, labour market, quality of education, unemployment |
Publikacje: |
- Krok-Czyż K. i in. (2011). Perspektywy ludzi młodych na rynku pracy : Raport końcowy. Pobrane z http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/Documents/PERSPEKTYWY_LUDZI_MLODYCH_NA_RYNKU_PRACY5122011.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.