Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej poszczególnych metod zrównywania. Materiał stanowiły dane pochodzące z badań prowadzonych na ogólnopolskich, losowych próbach szkół (respondenci rozwiązywali arkusze testowe, w skład których wchodziły wybrane zadania z egzaminów z dwóch różnych lat spośród egzaminów z lat 2002-2012 oraz dodatkowe zewnętrzne zadania). W analizie posłużono się takimi metodami zrównywania jak: zrównanie liniowe, zrównanie ekwicentylowe w schemacie SG oraz zrównanie ekwicentylowe w schemacie EG. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że analizowane metody (mimo różnic między stosowanymi algorytmami i planami badawczymi) dały zbliżone do siebie wyniki. Ponadto zwrócono uwagę na problem kotwiczenia testów (w tym długości łańcuchów funkcji zrównujących). Zgodnie ze spostrzeżeniami badaczy zastosowanie bardziej skomplikowanego planu zrównywania może skutkować wynikiem o większym błędzie. |