BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowane cechy zaburzeń zachowania u dzieci autystycznych i upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Jarosław Rola
Abstrakt:

Celem badania było porównanie pod względem rodzaju, częstości występowania i zależności od płci zaburzeń zachowania występujących wśród dzieci autystycznych i dzieci upośledzonych umysłowo. W badaniu wykorzystano Skalę Zachowania Przystosowawczego K. Nihiry, R. Fostera, M. Shelhassa i H. Lelanda w adaptacji J. Kostrzewskiego (1975). Badaniem objęto 26 dzieci autystycznych (grupa kryterialna) i 26 dzieci upośledzonych umysłowo (grupa kontrola). Obie grupy składały się w połowie z dziewcząt i w połowie z chłopców. Wiek w pierwszej grupie wahał się od 4 do 18 lat, a w drugiej – od 7 lat do 10,7 roku. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że u dzieci autystycznych istotnie częściej można było obserwować spojrzenie bez wyrazu, apatię, nieodwzajemnione uczucia, wykazywanie braku świadomości otoczenia, niechęć do nawiązywania kontaktów towarzyskich, preferowanie samotności, zaburzoną ekspresję emocji (maskowata twarz) itp. Te elementy zachowania stanowią również element definicji autyzmu wczesnodziecięcego (DSM-III-R). Badani z autyzmem częściej też ujawniali zachowania takie jak rytmiczne ruchy głową, bębnienie palcami, stereotypie mimiczne, kołysanie się do przodu i do tyłu, przeczące ruchy głową, chodzenie na czubkach palców, wąchanie rzeczy itp. Zachowania stereotypowe można było interpretować jako sensowne i celowe z punktu widzenia procesów samoregulacyjnych chorych na autyzm (m.in. jako forma autostymulacji systemu nerwowego i ochrona go przed degradacją). U badanych z upośledzeniem umysłowym ujawniały się z kolei częściej zachowania składające się na zespół nieprzystosowania społecznego i zawierające komponent agresji (np. grożenie i atakowanie fizyczne, niszczenie rzeczy, gwałtowne wybuchy wściekłości). Częściej osoby z tej grupy podejmowały także działania związane z kradzieżą i kłamstwem. Zachowania te można było interpretować jako większe zaangażowanie w otaczającą rzeczywistość w przeciwieństwie do wycofania, zamknięcia się w sobie i autostymulowania charakterystycznego dla dzieci autystycznych. Z punktu widzenia psychologicznego dzieci upośledzone umysłowo prezentowały zatem wyższy poziom rozwoju osobowego i mogły być uważane za (paradoksalnie) mniej zaburzone od dzieci autystycznych.

Deskryptory TESE: zachowania, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, zachowania społeczne, płeć
TESE descriptors: behaviour, intellectual disability, disability, social behaviour, gender
Publikacje:
  • Rola, J. (1994), Zróżnicowane cechy zaburzeń zachowania u dzieci autystycznych i upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 5, 128-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"