BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowania środowiskowe drugoroczności i odpadu w szkołach podstawowych
Data: [1999]
Badacz: Rafał Piwowarski
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę zjawiska drugoroczności i odpadu szkolnego na podstawie danych GUS-u z lat 1990-1999. Problematykę odniesiono do zagadnienia różnych środowisk edukacyjnych (miasto, wieś). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że relacja uczniów powtarzających klasę w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie wynosiła 1-2%, co świadczyło o dużej skuteczności systemu edukacyjnego. Porównanie danych z różnych lat ujawniło ponadto tendencję spadkową liczby repetentów. Zaobserwowano trend, zgodnie z którym najwyższy odsetek uczniów powtarza klasę siódmą szkoły podstawowej (1,5-2%), a najniższy odsetek klasę drugą i ósmą. Uwzględnienie w analizie środowisk edukacyjnych ujawniło, że odsetek uczniów wiejskich powtarzających klasę we wszystkich analizowanych latach był znacznie niższy od analogicznego wskaźnika wśród uczniów szkół miejskich. Wśród repetentów konsekwentnie dominowali również chłopcy (około 77%). Analiza wskaźników odpadu szkolnego pozwoliła stwierdzić, że osiąga on najwyższą wartość dla pierwszej klasy szkoły podstawowej. Jednocześnie stwierdzono zmniejszenie się całkowitej liczby uczniów, którzy odpadli w trakcie nauki w szkole. Dokładniejsza analiza danych liczbowych dotyczących drugoroczności i odpadu szkolnego ujawniła występowanie progu adaptacyjnego (duży wskaźnik drugoroczności po pierwszej klasie szkoły podstawowej) oraz progu programowo-organizacyjnego (między drugą i czwartą klasą szkoły podstawowej).

Deskryptory TESE: odpad szkolny, drugoroczność, dane statystyczne, szkoła podstawowa, płeć, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: dropout, repeating, statistical data, primary school, gender, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Piwowarski, R. (2000). Zróżnicowania środowiskowe drugoroczności i odpadu w szkołach podstawowych. W: J. Padzewicz (red.), Progi szkolne (s. 57-64). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"