BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowanie jakości kapitału ludzkiego w Polsce. Od czego zależą wyniki edukacyjne?
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Mikołaj Herbst
Abstrakt:

Analizie poddano wyniki testów umiejętności, przeprowadzonych w szkołach podstawowych w 2002 roku. Do wyjaśnienia zróżnicowania wyników między gminami za pomocą szeregu zmiennych posłużono się modelem regresji. Pytania badawcze: Do jakiego stopnia wyniki edukacyjne zależą od edukacji rodzinnej, czyli od lokalnych zasobów kapitału ludzkiego zakumulowanych w pokoleniu rodziców? Jak dalece jakość kształcenia wynika z jakości szkół? Czy jakość edukacji jest zróżnicowana regionalnie? Jaką rolę odgrywają uwarunkowania ekonomiczne? Badane zmienne: przeciętny wynik testu szóstoklasistów, przeciętne wykształcenie (liczba lat edukacji) w dorosłej populacji, wydatki gminy na edukację w przeliczeniu na jednego ucznia, miernik wartości dodanej szkół, zmienne nominalne określające przynależność do historycznych regionów, stopa bezrobocia w grudniu 2001 roku, udział gruntów rolnych będących własnością kolektywną (dawne PGR, spółdzielnie i kółka rolnicze) w ogólnej powierzchni gminy w 1992 roku. Uczniowie ze szkół miejskich wypadli lepiej niż ich rówieśnicy z gmin wiejskich – różnica między średnimi wyniosła 3,5%. Wartość dodana okazała się wyższa w gminach wiejskich niż w miastach. Uczniowie z miasta osiągają lepsze wyniki z przedmiotów humanistycznych niż uczniowie ze wsi, obie grupy wypadają podobnie, jeśli chodzi o matematykę i przedmioty przyrodnicze. Uczniowie z gmin leżących w dawnym Królestwie Kongresowym osiągnęli lepsze przeciętne wyniki niż uczniowie z gmin leżących w dawnym zaborze pruskim. Nie stwierdzono znaczącej różnicy między Kongresówką a Galicją. To zróżnicowanie można częściowo tylko wyjaśnić upaństwowieniem gospodarki przed 1990 rokiem i wysokim bezrobociem strukturalnym.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, egzamin, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niekorzystne położenie, postępy w nauce, kapitał ludzki
TESE descriptors: learning outcome, examination, re-assessment, disadvantaged background, study progress, human capital
Publikacje:
  • Herbst, M. (2004). Zróżnicowanie jakości kapitału ludzkiego w Polsce. Od czego zależą wyniki edukacyjne? Studia Regionalne i Lokalne, 3(17), 89-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"