
Obserwuj
Tytuł badania: |
Zróżnicowanie jakości kapitału ludzkiego w Polsce. Od czego zależą wyniki edukacyjne? |
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Mikołaj Herbst |
Abstrakt: |
Analizie poddano wyniki testów umiejętności, przeprowadzonych w szkołach podstawowych w 2002 roku. Do wyjaśnienia zróżnicowania wyników między gminami za pomocą szeregu zmiennych posłużono się modelem regresji. Pytania badawcze: Do jakiego stopnia wyniki edukacyjne zależą od edukacji rodzinnej, czyli od lokalnych zasobów kapitału ludzkiego zakumulowanych w pokoleniu rodziców? Jak dalece jakość kształcenia wynika z jakości szkół? Czy jakość edukacji jest zróżnicowana regionalnie? Jaką rolę odgrywają uwarunkowania ekonomiczne? Badane zmienne: przeciętny wynik testu szóstoklasistów, przeciętne wykształcenie (liczba lat edukacji) w dorosłej populacji, wydatki gminy na edukację w przeliczeniu na jednego ucznia, miernik wartości dodanej szkół, zmienne nominalne określające przynależność do historycznych regionów, stopa bezrobocia w grudniu 2001 roku, udział gruntów rolnych będących własnością kolektywną (dawne PGR, spółdzielnie i kółka rolnicze) w ogólnej powierzchni gminy w 1992 roku. Uczniowie ze szkół miejskich wypadli lepiej niż ich rówieśnicy z gmin wiejskich – różnica między średnimi wyniosła 3,5%. Wartość dodana okazała się wyższa w gminach wiejskich niż w miastach. Uczniowie z miasta osiągają lepsze wyniki z przedmiotów humanistycznych niż uczniowie ze wsi, obie grupy wypadają podobnie, jeśli chodzi o matematykę i przedmioty przyrodnicze. Uczniowie z gmin leżących w dawnym Królestwie Kongresowym osiągnęli lepsze przeciętne wyniki niż uczniowie z gmin leżących w dawnym zaborze pruskim. Nie stwierdzono znaczącej różnicy między Kongresówką a Galicją. To zróżnicowanie można częściowo tylko wyjaśnić upaństwowieniem gospodarki przed 1990 rokiem i wysokim bezrobociem strukturalnym. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, egzamin, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niekorzystne położenie, postępy w nauce, kapitał ludzki |
TESE descriptors: |
learning outcome, examination, re-assessment, disadvantaged background, study progress, human capital |
Publikacje: |
- Herbst, M. (2004). Zróżnicowanie jakości kapitału ludzkiego w Polsce. Od czego zależą wyniki edukacyjne? Studia Regionalne i Lokalne, 3(17), 89-104.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.