BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dobre praktyki w nauczaniu historii
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski, Klaudia Starczynowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy dobrych praktyk w pracy dydaktycznej wybranej grupy nauczycieli historii, opracowania definicji dobrych praktyk w nauczaniu historii, upowszechnienia przykładów tychże praktyk oraz wyznaczenia kierunków do dalszych badań tego zagadnienia. Do zebrania materiału wykorzystano metodę indywidualnych wywiadów pogłębionych. Badanie zrealizowano w dwóch turach. W pierwszej uczestniczyło 18 nauczycieli pracujących w gimnazjach, a w drugiej – 9. Łącznie przeprowadzono 27 rozmów (wszyscy respondenci byli uczestnikami konkursu IBE Lekcja dobrej historii). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że do najważniejszych czynności w trakcie przygotowywania się do zajęć respondenci zaliczyli: określenie głównych i szczegółowych celów lekcji z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej z historii; sporządzenie konspektu lekcji; odpowiedni dobór metod; przegląd dostępnych źródeł wiedzy i materiałów; opracowanie dodatkowych pomocy dydaktycznych; przygotowanie niezbędnego zaplecza organizacyjno-technicznego. Ustalono, że wyznacznikami udanej lekcji dla większości badanych były wysoki poziom zainteresowania uczniów i ich zaangażowanie w zajęcia. Zdaniem respondentów kluczowymi cechami dobrej praktyki w uczeniu historii były: efektywność, atrakcyjność, kreatywność, uniwersalność, zgodność z wymaganiami podstawy programowej z historii oraz odpowiednie nastawienie nauczyciela, dzięki któremu możliwe jest zrozumienie potrzeb uczniów.

Deskryptory TESE: historia, nauczanie, nauczyciel, lekcja, jakość kształcenia
TESE descriptors: history, teaching, teacher, lesson, quality of education
Publikacje:
  • Choińska-Mika, J. i in. (2014). Dobre praktyki w nauczaniu historii. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/oprojekcie/110-badanie/699-dobre-praktyki-w-nauczaniu-historii.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"