BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dobór uczniów do oddziałów klasy pierwszej szkoły podstawowej w opinii nauczycieli klas początkowych
Data: [1997]
Badacz: Elżbieta Lisowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli klas początkowych na temat doboru uczniów do oddziałów klasy pierwszej szkoły podstawowej. W badaniu wzięło udział 239 pedagogów, których poproszono o wypełnienie ankiety. W kwestionariuszu Selekcje szkolne pytano respondentów o zasady doboru uczniów do klasy pierwszej, istniejącą praktykę w tym zakresie oraz o możliwości wprowadzenia lepszych rozwiązań. W badanej populacji znalazło się 226 kobiet; 16 nauczycieli pełniło funkcję dyrektora szkoły, a pozostali byli wychowawcami klas. Blisko jedna trzecia badanych mieściła się w przedziale wiekowym 20–30 lat. 72 osoby pracowały w zawodzie od 20 do 30 lat. 170 respondentów ukończyło studia pedagogiczne w wyższych szkołach pedagogicznych. Ośmiu pedagogów miało wykształcenie uniwersyteckie. Pięć osób było absolwentami akademii wychowania fizycznego. 165 nauczycieli ukończyło kierunek: nauczanie początkowe. 132 badanych uważało, że najlepszym sposobem doboru uczniów do klasy pierwszej jest rodzaj przygotowania szkolnego. 123 badanych twierdziło, że dobór powinien odbywać się w zależności od miejsca zamieszkania ucznia, a 71 – w zależności od czasu pracy rodziców. Z kryterium czasu pracy rodziców ucznia nie zgodziło się 104 respondentów. 124 nauczycieli przeprowadzałoby dobór do klasy pierwszej na podstawie osiągnięć w przedszkolu albo oddziale przedszkolnym. Tylko 14 osób kierowałoby się kryterium zawodu i wykształcenia rodziców. Za doborem losowym opowiedziało się 100 pedagogów, natomiast za kryterium poziomu rozwoju dziecka – tylko 13 osób. Za najmniej odpowiednie kryterium respondenci uznali pochodzenie społeczne ucznia (140 wskazań). W placówkach badanych nauczycieli o doborze do klasy pierwszej decydowały kryterium decyzji rodziców (18,7%) i dobór losowy (17,2%). Miejsce zamieszkania ucznia decydowało o przydziale do klasy pierwszej w 16,1% szkół. W żadnej szkole nie kierowano się miejscem pracy rodziców. W 2% placówek o przydziale do klasy decydował rozwój fizyczny ucznia. 148 pedagogów uważało, że nie mają wpływu na dobór dzieci do oddziałów klasowych (58 nie wyraziło zdania na temat swojego udziału).

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, klasa, pochodzenie społeczne, nierówność społeczna, rodzice, rozwój dziecka, rozwój poznawczy
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, class, social background, social inequality, parents, child development, cognitive development
Publikacje:
  • Lisowska, E. (1997). Dobór uczniów do oddziałów klasy pierwszej szkoły podstawowej w opinii nauczycieli klas początkowych. Edukacja, 4, 75-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"