Abstrakt: |
Celem badań było ustalenie kryteriów doboru zadań tekstowych do lekcji matematyki w klasach I-III, realizowanych w praktyce przez nauczycieli. Badaniem objęto 76 wybranych losowo nauczycieli-praktyków z województwa łódzkiego, sieradzkiego i skierniewickiego; posłużono się metodą wywiadu swobodnego. Analiza zgromadzonego materiału wykazała, że kryteriami doboru zadań tekstowych są: postulaty wszystkich zasad nauczania, a w szczególności zasady stopniowania trudności, typy zadań tekstowych, różnorodność: dobór następuje w wyniku zasady kontrastowania. W obrębie pierwszej grupy kryteriów respondenci wskazywali: poziom opanowania umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych, poziom intelektualny klasy, doświadczenia dzieci, wiek uczniów, funkcję zadania i in. Typ zadań tekstowych wybierany był przez nauczycieli w oparciu o tematykę zadania (98% wskazań). Nauczyciele dokonywali wyboru, biorąc również pod uwagę liczbę działań występujących w rozwiązaniu. 12% badanych wprowadzało na lekcjach zadania nietypowe. |