BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dobór i układ zadań tekstowych w edukacji wczesnoszkolnej
Data: kwiecień 1991
Badacz: Anna Tyl
Abstrakt:

Celem badań było ustalenie kryteriów doboru zadań tekstowych do lekcji matematyki w klasach I-III, realizowanych w praktyce przez nauczycieli. Badaniem objęto 76 wybranych losowo nauczycieli-praktyków z województwa łódzkiego, sieradzkiego i skierniewickiego; posłużono się metodą wywiadu swobodnego. Analiza zgromadzonego materiału wykazała, że kryteriami doboru zadań tekstowych są: postulaty wszystkich zasad nauczania, a w szczególności zasady stopniowania trudności, typy zadań tekstowych, różnorodność: dobór następuje w wyniku zasady kontrastowania. W obrębie pierwszej grupy kryteriów respondenci wskazywali: poziom opanowania umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych, poziom intelektualny klasy, doświadczenia dzieci, wiek uczniów, funkcję zadania i in. Typ zadań tekstowych wybierany był przez nauczycieli w oparciu o tematykę zadania (98% wskazań). Nauczyciele dokonywali wyboru, biorąc również pod uwagę liczbę działań występujących w rozwiązaniu. 12% badanych wprowadzało na lekcjach zadania nietypowe.

Deskryptory TESE: matematyka, szkoła podstawowa, treści kształcenia, przygotowanie do lekcji, metoda nauczania
TESE descriptors: mathematics, primary school, content of learning, lesson preparation, teaching method
Publikacje:
  • Tyl, A. (1992). Dobór i układ zadań tekstowych w edukacji wczesnoszkolnej. Życie Szkoły, 1, 13-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"