BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych – dobrodziejstwo czy udręka?
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Iwona Morawska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono wśród 187 licealistów dwóch renomowanych liceów w Lublinie. Sondaż polegał na formułowaniu przez uczniów swobodnych wypowiedzi na temat ich doświadczeń lekturowych kojarzonych z lekcjami języka polskiego, a także niezwiązanych ze szkołą. Czytanie lektur szkolnych przez blisko połowę badanych oceniane było jako negatywne. Uczniowie określali je jako beznadziejne, stratę czasu, żmudne, nudne, mało popularne, bez sensu. W opinii 31% respondentów czytanie lektur szkolnych było pozytywne: przyjemne, wciągające, interesujące, potrzebne, konieczne, zajmujące, trudne, ale potrzebne. Ponad połowa badanych twierdziła, że należy zrezygnować z obowiązującej listy lektur w szkole i sięgać po zupełnie inne książki. Uczniowie postulowali również, by omawiać więcej tekstów znanych i dotyczących współczesnej młodzieży. W opinii młodzieży warto czytać w szkole więcej pozycji z literatury współczesnej, rzadziej sięgać po książki o wzniosłej, martyrologicznej tematyce. Respondenci zwracali również uwagę na wartość większej swobody w interpretowaniu tekstów. Licealiści skarżyli się na czytanie lektur zgodnie z przyjętym kluczem interpretacyjnym, rutynę, lekceważenie ich motywacji lekturowej, bariery w recepcji omawianych lektur (np. kulturowe, językowe). Ponad połowa badanych podkreślała poznawcze, pragmatyczne i instrumentalne znaczenie lektury.

Deskryptory TESE: literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie, krytycyzm, wiedza, młodzież
TESE descriptors: literature, children's and youth literature, reading, critical sense, knowledge, youth
Publikacje:
  • Morawska, I. (2014/2015). Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych – dobrodziejstwo czy udręka? Język Polski w Liceum, 1, 21-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"