Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród 187 licealistów dwóch renomowanych liceów w Lublinie. Sondaż polegał na formułowaniu przez uczniów swobodnych wypowiedzi na temat ich doświadczeń lekturowych kojarzonych z lekcjami języka polskiego, a także niezwiązanych ze szkołą. Czytanie lektur szkolnych przez blisko połowę badanych oceniane było jako negatywne. Uczniowie określali je jako beznadziejne, stratę czasu, żmudne, nudne, mało popularne, bez sensu. W opinii 31% respondentów czytanie lektur szkolnych było pozytywne: przyjemne, wciągające, interesujące, potrzebne, konieczne, zajmujące, trudne, ale potrzebne. Ponad połowa badanych twierdziła, że należy zrezygnować z obowiązującej listy lektur w szkole i sięgać po zupełnie inne książki. Uczniowie postulowali również, by omawiać więcej tekstów znanych i dotyczących współczesnej młodzieży. W opinii młodzieży warto czytać w szkole więcej pozycji z literatury współczesnej, rzadziej sięgać po książki o wzniosłej, martyrologicznej tematyce. Respondenci zwracali również uwagę na wartość większej swobody w interpretowaniu tekstów. Licealiści skarżyli się na czytanie lektur zgodnie z przyjętym kluczem interpretacyjnym, rutynę, lekceważenie ich motywacji lekturowej, bariery w recepcji omawianych lektur (np. kulturowe, językowe). Ponad połowa badanych podkreślała poznawcze, pragmatyczne i instrumentalne znaczenie lektury. |