BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytanie ze zrozumieniem jako podstawowa umiejętność uczniów kończących edukację wczesnoszkolną
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Sławomira Pusz
Abstrakt:

Przedmiotem badania była umiejętność czytania ze zrozumieniem wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Próbowano odpowiedzieć na pytanie, czy płeć różnicuje poziom opanowania tej umiejętności przez uczniów. W badaniu uczestniczyło 257 uczniów z województwa podkarpackiego. Do zebrania materiału wykorzystano tekst Sowy – ptaki tajemnicze, a także zestaw 10 zdań wielokrotnego wyboru. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie w stopniu dobrym rozumieli poszczególne słowa i związki frazeologiczne. 10,5% respondentów udzieliło błędnych odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia słów i związków frazeologicznych. Nieco gorzej uczniowie wypadli w rozumieniu szczegółowych informacji – 16,6% udzieliło bowiem błędnych odpowiedzi na pytania dotyczące tego zakresu. 54 badanych nie potrafiło odnaleźć w tekście informacji, o które proszono w jednym z pytań. 31% trzecioklasistów nie potrafiło podać myśli przewodniej tekstu (brak różnic między dziewczętami i chłopcami). Aż 39,6% badanych nie umiało ocenić wartości tekstu, tj. wyciągnąć wniosków i poddać ocenie zawartych w nim informacji. Można także stwierdzić, że płeć nie jest czynnikiem różnicującym poziom opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Dziewczynki miały tylko nieco mniej kłopotów z odnalezieniem w tekście informacji na temat życia i wyglądu sów. Na podstawie wyników badania można postulować o rozpowszechnienie diagnozowania umiejętności czytania ze zrozumieniem wśród uczniów – to pozwoli na dobór odpowiednich ćwiczeń. Warto także motywować uczniów do samodzielnego czytania, które miałoby na celu nie tylko zrozumienie podstawowych informacji, lecz także dotarcie do głębszych sensów, niewyrażonych bezpośrednio.

Deskryptory TESE: czytanie, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, rozumienie, rozwój dziecka
TESE descriptors: reading, literature, children's and youth literature, comprehension, child development
Publikacje:
  • Pusz, S. (2009). Czytanie ze zrozumieniem jako podstawowa umiejętność uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 5, 304-310.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"