Abstrakt: |
Przedmiotem badania była umiejętność czytania ze zrozumieniem wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Próbowano odpowiedzieć na pytanie, czy płeć różnicuje poziom opanowania tej umiejętności przez uczniów. W badaniu uczestniczyło 257 uczniów z województwa podkarpackiego. Do zebrania materiału wykorzystano tekst Sowy – ptaki tajemnicze, a także zestaw 10 zdań wielokrotnego wyboru. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie w stopniu dobrym rozumieli poszczególne słowa i związki frazeologiczne. 10,5% respondentów udzieliło błędnych odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia słów i związków frazeologicznych. Nieco gorzej uczniowie wypadli w rozumieniu szczegółowych informacji – 16,6% udzieliło bowiem błędnych odpowiedzi na pytania dotyczące tego zakresu. 54 badanych nie potrafiło odnaleźć w tekście informacji, o które proszono w jednym z pytań. 31% trzecioklasistów nie potrafiło podać myśli przewodniej tekstu (brak różnic między dziewczętami i chłopcami). Aż 39,6% badanych nie umiało ocenić wartości tekstu, tj. wyciągnąć wniosków i poddać ocenie zawartych w nim informacji. Można także stwierdzić, że płeć nie jest czynnikiem różnicującym poziom opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Dziewczynki miały tylko nieco mniej kłopotów z odnalezieniem w tekście informacji na temat życia i wyglądu sów. Na podstawie wyników badania można postulować o rozpowszechnienie diagnozowania umiejętności czytania ze zrozumieniem wśród uczniów – to pozwoli na dobór odpowiednich ćwiczeń. Warto także motywować uczniów do samodzielnego czytania, które miałoby na celu nie tylko zrozumienie podstawowych informacji, lecz także dotarcie do głębszych sensów, niewyrażonych bezpośrednio. |