Tytuł badania: |
Czytanie ze zrozumieniem umiejętnością pożądaną u przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej |
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Małgorzata Kunicka |
Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytanie: W jakim stopniu studenci kierunków pedagogicznych posiedli umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz jak można ocenić ich wprawę w czytaniu? Do zebrania materiału badawczego posłużono się niestandaryzowanym testem wyboru oraz fragmentem Quo vadis? Henryka Sienkiewicza (test zawierał pytania odnoszące się tylko i wyłącznie do wybranego fragmentu powieści). Próbę badawczą stanowiło 190 studentek oraz studentów Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. W wyniku przeprowadzonego testu poziom wprawy w czytaniu badanych studentów i studentek oceniono jako wysoce niezadowalający. Na podstawie analizy zgromadzonego materiału stwierdzono, że ponad jedna trzecia wszystkich udzielonych przez respondentów odpowiedzi była błędna. Ponadto wykazano, że na żadne ze sformułowanych pytań nie było wszystkich poprawnych odpowiedzi. Okazało się również, że tylko 20 osób (ze 190) otrzymało maksymalną ilość punktów. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami ustalono, że 40% ankietowanych nie uzyskało połowy możliwych do zdobycia punktów, a na jedno z postawionych pytań jedynie niewiele ponad 25% osób odpowiedziało prawidłowo. |
Deskryptory TESE: |
umiejętność czytania, kształcenie nauczycieli, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, czytanie, student, edukacja przedszkolna |
TESE descriptors: |
, teacher education, teaching qualification, competence, reading, student, pre-primary education |
Publikacje: |
- Kunicka, M. (2003). Czytanie ze zrozumieniem umiejętnością pożądaną u przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Wychowanie na co Dzień, 3, 10-11.
|