BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lekcja wychowania fizycznego w opinii uczniów
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Andrzej Krawański
Abstrakt:

Wiosną 1990 roku przeprowadzono badanie dotyczące opinii uczniów o organizacji pracy szkoły, oczekiwanych zmianach w programie nauczania itp. Badanie objęło 786 uczniów klas trzecich liceów ogólnokształcących w Poznaniu (530 dziewcząt i 356 chłopców). Analizę dotyczącą stosunku uczniów do lekcji wychowania fizycznego przeprowadzono na podstawie zadania: Określ swoje oczekiwania w stosunku do lekcji wychowania fizycznego (pożądane formy organizacyjne, rodzaj preferowanych zajęć). Odpowiedzi miały charakter swobodnej wypowiedzi pisemnej. Uwzględniono również inne pytanie dotyczące korekty liczby godzin z poszczególnych przedmiotów i podziału na zajęcia obowiązkowe i do wyboru. Analiza wyników ujawniła zbieżność poglądów uczniów na temat lekcji wychowania fizycznego niezależnie od lokalizacji szkoły. Poglądy te miały często charakter krytyczny, wskazujący na niewystarczająco poważny sposób traktowania tego rodzaju zajęć i kultury fizycznej w ogólności. Innym zarzutem było nawiązywanie do sportu wyczynowego w ówczesnym modelu nauczania wychowania fizycznego w szkole. Powszechne były wśród uczniów oczekiwania dotyczące wychowania zdrowotnego – poprawy zdrowia, podniesienia wydolności organizmu, kształtowania nawyków higienicznych, przede wszystkim zaś eliminowania skutków wcześniejszych stresów i napięć psychicznych. Podstawową metodą uzyskania ostatniego z wymienionych efektów wychowania fizycznego byłoby zlikwidowanie stresu związanego z z lekcjami wychowania fizycznego.

Deskryptory TESE: lekcja, wychowanie fizyczne, szkoła średnia, zdrowie, przedmiot nauczania, sprawność
TESE descriptors: lesson, physical education, secondary school, health, curriculum subject, efficiency
Publikacje:
  • Krawański, A. (1991). Lekcja wychowania fizycznego w opinii uczniów. Lider, 3, 8-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"