| Tytuł badania: | 
		Lekcja wychowania fizycznego w opinii uczniów | 
	
		
		
		
				
			| Instytucja: | 
			 | 
		
			
		| Data: | 
		1990 | 
	
	
		| Badacz: | 
		Andrzej Krawański | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 Wiosną 1990 roku przeprowadzono badanie dotyczące opinii uczniów o organizacji pracy szkoły, oczekiwanych zmianach w programie nauczania itp. Badanie objęło 786 uczniów klas trzecich liceów ogólnokształcących w Poznaniu (530 dziewcząt i 356 chłopców). Analizę dotyczącą stosunku uczniów do lekcji wychowania fizycznego przeprowadzono na podstawie zadania: Określ swoje oczekiwania w stosunku do lekcji wychowania fizycznego (pożądane formy organizacyjne, rodzaj preferowanych zajęć). Odpowiedzi miały charakter swobodnej wypowiedzi pisemnej. Uwzględniono również inne pytanie dotyczące korekty liczby godzin z poszczególnych przedmiotów i podziału na zajęcia obowiązkowe i do wyboru. Analiza wyników ujawniła zbieżność poglądów uczniów na temat lekcji wychowania fizycznego niezależnie od lokalizacji szkoły. Poglądy te miały często charakter krytyczny, wskazujący na niewystarczająco poważny sposób traktowania tego rodzaju zajęć i kultury fizycznej w ogólności. Innym zarzutem było nawiązywanie do sportu wyczynowego w ówczesnym modelu nauczania wychowania fizycznego w szkole. Powszechne były wśród uczniów oczekiwania dotyczące wychowania zdrowotnego – poprawy zdrowia, podniesienia wydolności organizmu, kształtowania nawyków higienicznych, przede wszystkim zaś eliminowania skutków wcześniejszych stresów i napięć psychicznych. Podstawową metodą uzyskania ostatniego z wymienionych efektów wychowania fizycznego byłoby zlikwidowanie stresu związanego z z lekcjami wychowania fizycznego. 		 | 
	
			
		| Deskryptory TESE: | 
		lekcja, wychowanie fizyczne, szkoła średnia, zdrowie, przedmiot nauczania, sprawność | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		lesson, physical education, secondary school, health, curriculum subject, efficiency | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Krawański, A. (1991). Lekcja wychowania fizycznego w opinii uczniów. Lider, 3, 8-10.
 
  |