Obserwuj
Tytuł badania: |
Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2013 – czerwiec 2013 |
Badacz: |
Ewelina Jarnutowska |
Abstrakt: |
W badaniu ilościowym wykorzystano narzędzie wspomagające do obserwacji lekcji. Była to aplikacja komputerowa ARGOS, dzięki której można nieinwazyjnie prowadzić lekcyjne obserwacje (z wyłączeniem rejestracji audio i wideo). W badaniu wzięło udział 69 piątych klas z 50 szkół podstawowych. Dobór próby miał charakter losowy. W badaniu zrealizowano obserwacje 275 godzin lekcyjnych z języka polskiego oraz 210 godzin z matematyki. Raport z badania pokazuje stosowane podczas lekcji środki dydaktyczne (głównie podręcznik). Obserwacje dotyczyły także kwestii prac domowych (np. czas zadawania oraz moment ich sprawdzania na lekcji). Istotną kwestią podczas obserwacji okazała się indywidualizacja kształcenia (odnotowano 3% lekcji języka polskiego i 5% z matematyki, na których stosowano indywidualizację kształcenia). Badano też aspekt pracy grupowej podczas lekcji (po 3% tego rodzaju formy pracy na każdym z przedmiotów). |
Deskryptory TESE: |
lekcja, język ojczysty, matematyka, szkoła podstawowa, ankieta |
TESE descriptors: |
lesson, mother tongue, mathematics, primary school, questionnaire |
Publikacje: |
- Jarnutowska, E. (2014). Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania (s. 401-410). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.