BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk – cecha matek a funkcjonowanie dzieci z zespołem Aspergera: pośrednicząca rola postawy ochraniającej
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Milena Otto, Dorota Włodarczyk
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza korelacji między lękiem cechą i postawami rodzicielskimi a życiem dzieci z zespołem Aspergera (ZA), definiowanym poprzez poziom ich trudności oraz wymaganej pomocy według matek. Postawiono hipotezę o pośredniczącej roli postawy rodzicielskiej relacji lęk cecha matki a funkcjonowanie dziecka ZA. Badaniem objęto 55 matek w wieku od 30 do 53 lat, które miały jedno dziecko ze stwierdzonym ZA. 40% badanych miało jedno dziecko, pozostałe dwoje lub troje. Ponad połowa kobiet (54,5%) legitymowała się wykształceniem wyższym, 42% średnim, pozostała część zawodowym. Wśród badanych dzieci przeważali uczniowie szkoły podstawowej (71%), 20% uczęszczało do gimnazjum, 9% do liceum. Znaczącą większość (98%) stanowiły szkoły publiczne. Do zebrania materiału badawczego posłużono się polską adaptacją Inwentarza Stanu i Cechy Lęku (STAI), kwestionariuszem Skali Postaw Rodzicielskich (SPR-M) oraz stworzoną na potrzeby badania, ankietą Lista trudności dziecka. Na podstawie badania stwierdzono istotny dodatni związek lęku cechy matki z poziomem trudności dziecka i konieczności pomocy. Wykazano, że największe trudności dotyczyły rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Dowiedziono również związku postawy rodzicielskiej z funkcjonowaniem dziecka. Najmocniej skorelowane okazały się postawy wymagająca, niekonsekwentna oraz ochraniająca (związek ujemny stwierdzono w przypadku postawy autonomicznej, której występowanie wpływało na niższy poziom trudności w funkcjonowaniu dziecka dostrzegany przez matki). Zależności w poszczególnych obszarach życia dziecka ZA przedstawiały się następująco: wyższy poziom niekonsekwencji matki wpływał na większe problemy dziecka w organizacji codziennych czynności i radzeniu sobie z negatywnymi emocjami; dziecko wymagało również dzielenia zadań na etapy oraz powtarzania poleceń i przygotowania do zmian; wzrostowi wymagań matek towarzyszyło większe zapotrzebowanie na pomoc dziecku w podejmowaniu działań oraz dzieleniu zadań na etapy; większy stopień niezależności dziecka wiązał się z mniejszą potrzebą podziału zadań na etapy i powtarzania poleceń oraz pomocy w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami. W wyniku badania dowiedziono ponadto istotnej korelacji lęku cechy z trzema postawami: wymagającą, niekonsekwentną oraz ochraniającą. Jednak tylko w przypadku postawy ochraniającej dowiedziono pełnienia przez nią funkcji mediatora w relacji lęk cecha matki a funkcjonowanie dziecka.

Author's Keywords: Asperger's syndrome, trait anxiety, parental attitude
Deskryptory TESE: osobowość, postawa, rodzice, relacja rodzice – dziecko, zachowania, zdrowie, choroba, problemy zdrowotne, rozwój dziecka
TESE descriptors: personality, attitude, parents, parent-child relation, behaviour, health, illness, health problems, child development
Publikacje:
  • Włodarczyk, D. i Otto, M. (2012). Lęk – cecha matek a funkcjonowanie dzieci z zespołem Aspergera: pośrednicząca rola postawy ochraniającej. Psychoterapia, 3(162), 33-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"