Obserwuj
Tytuł badania: |
Lęk – cecha matek a funkcjonowanie dzieci z zespołem Aspergera: pośrednicząca rola postawy ochraniającej |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Milena Otto, Dorota Włodarczyk |
Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza korelacji między lękiem cechą i postawami rodzicielskimi a życiem dzieci z zespołem Aspergera (ZA), definiowanym poprzez poziom ich trudności oraz wymaganej pomocy według matek. Postawiono hipotezę o pośredniczącej roli postawy rodzicielskiej relacji lęk cecha matki a funkcjonowanie dziecka ZA. Badaniem objęto 55 matek w wieku od 30 do 53 lat, które miały jedno dziecko ze stwierdzonym ZA. 40% badanych miało jedno dziecko, pozostałe dwoje lub troje. Ponad połowa kobiet (54,5%) legitymowała się wykształceniem wyższym, 42% średnim, pozostała część zawodowym. Wśród badanych dzieci przeważali uczniowie szkoły podstawowej (71%), 20% uczęszczało do gimnazjum, 9% do liceum. Znaczącą większość (98%) stanowiły szkoły publiczne. Do zebrania materiału badawczego posłużono się polską adaptacją Inwentarza Stanu i Cechy Lęku (STAI), kwestionariuszem Skali Postaw Rodzicielskich (SPR-M) oraz stworzoną na potrzeby badania, ankietą Lista trudności dziecka. Na podstawie badania stwierdzono istotny dodatni związek lęku cechy matki z poziomem trudności dziecka i konieczności pomocy. Wykazano, że największe trudności dotyczyły rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Dowiedziono również związku postawy rodzicielskiej z funkcjonowaniem dziecka. Najmocniej skorelowane okazały się postawy wymagająca, niekonsekwentna oraz ochraniająca (związek ujemny stwierdzono w przypadku postawy autonomicznej, której występowanie wpływało na niższy poziom trudności w funkcjonowaniu dziecka dostrzegany przez matki). Zależności w poszczególnych obszarach życia dziecka ZA przedstawiały się następująco: wyższy poziom niekonsekwencji matki wpływał na większe problemy dziecka w organizacji codziennych czynności i radzeniu sobie z negatywnymi emocjami; dziecko wymagało również dzielenia zadań na etapy oraz powtarzania poleceń i przygotowania do zmian; wzrostowi wymagań matek towarzyszyło większe zapotrzebowanie na pomoc dziecku w podejmowaniu działań oraz dzieleniu zadań na etapy; większy stopień niezależności dziecka wiązał się z mniejszą potrzebą podziału zadań na etapy i powtarzania poleceń oraz pomocy w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami. W wyniku badania dowiedziono ponadto istotnej korelacji lęku cechy z trzema postawami: wymagającą, niekonsekwentną oraz ochraniającą. Jednak tylko w przypadku postawy ochraniającej dowiedziono pełnienia przez nią funkcji mediatora w relacji lęk cecha matki a funkcjonowanie dziecka. |
Author's Keywords: |
Asperger's syndrome, trait anxiety, parental attitude |
Deskryptory TESE: |
osobowość, postawa, rodzice, relacja rodzice – dziecko, zachowania, zdrowie, choroba, problemy zdrowotne, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
personality, attitude, parents, parent-child relation, behaviour, health, illness, health problems, child development |
Publikacje: |
- Włodarczyk, D. i Otto, M. (2012). Lęk – cecha matek a funkcjonowanie dzieci z zespołem Aspergera: pośrednicząca rola postawy ochraniającej. Psychoterapia, 3(162), 33-42.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.