BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk-cecha i reaktywność emocjonalna a przesądność uczniów
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Agnieszka Bieńkowska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom przesądności dzieci w badanej próbie? Czy i w jakim stopniu lęk-cecha wiąże się z przesądnością dzieci w badanej próbie? Czy i w jakim stopniu reaktywność emocjonalna wiąże się z przesądnością dzieci w badanej próbie? Założono wstępnie istnienie związku między przesądnością a lękiem-cechą; oczekiwano, że im większy będzie lęk jako cecha, tym wyższy okaże się poziom przesądności. Spodziewano się również, że im wyższy poziom reaktywności emocjonalnej będzie cechował badanych uczniów, tym większą będą oni okazywać przesądność. W badaniu posłużono się autorskim kwestionariuszem MM-1 do pomiaru przesądności oraz skalą C-2 z Inwentarza Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC. Pomiaru reaktywności emocjonalnej dokonano za pomocą Kwestionariusza Temperamentu dla Dzieci KDT Oniszczenko i Radomskiej. W badaniu uczestniczyło 75 dzieci, w tym 33 dziewczynki i 42 chłopców; średnia wieku wyniosła 12,2 roku. Na podstawie wyników badania stwierdzono u uczniów niezbyt wysoki poziom przesądności; większą przesądność okazały się prezentować dziewczęta. Wyniki badania pozwoliły na potwierdzenie wstępnych założeń – wzrostowi lęku-cechy i reaktywności w istocie towarzyszył wzrost poziomu przesądności. Lęk-cecha okazał się lepszym predyktorem przesądności niż reaktywność emocjonalna.

Autorskie słowa kluczowe: lęk-cecha, reaktywność emocjonalna, przesądność dzieci
Author's Keywords: anxiety-trait, emotional reactivity, superstitiounsness of children
Deskryptory TESE: osobowość, indywidualizm, postawa, zachowania społeczne, socjalizacja, egzamin
TESE descriptors: personality, individualism, attitude, social behaviour, socialisation, examination
Publikacje:
  • Bieńkowska, A. (2009). Lęk-cecha i reaktywność emocjonalna a przesądność uczniów. Psychologia Rozwojowa, 1, 71-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"