Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja sposobu przygotowania przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej, której status uregulowano w zapisach podstawy programowej kształcenia ogólnego z 2008 roku. W badaniu wykorzystano narzędzie kwestionariusza ankiety (nie była ona anonimowa). Pozyskano wypełnione ankiety z 25 szkół wyższych (wysłano łącznie ankiety do 40 placówek). Ankiety wypełniali nauczyciele akademiccy, którzy kształcili w zakresie edukacji zdrowotnej. Pytano m.in. o stosunek i zainteresowania edukacją zdrowotną wśród studentów, ocenę efektów kształcenia oraz osiągnięć, a także o trudności związane z nauczaniem tego przedmiotu. Wyniki badania potwierdziły w większości pozytywny stosunek studentów do edukacji zdrowotnej (nie determinowało to jednak ich zainteresowania przedmiotem). Ponadto, treści kształcenia omawianego przedmiotu w szkołach były bardzo zróżnicowane (podobnie jak metody prowadzenia ćwiczeń: od pogadanki, prelekcji, przez metodę projektu, po metody aktywizujące). Wyniki badania potwierdziły postulat kształcenia odpowiednich postaw u studentów w zakresie uczenia się. |