BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie sprawności polonistycznych nauczycieli studiujących systemem zaocznym
Data: 1996 – 1997
Badacz: Tatiana Kłosińska
Abstrakt:

Badaniem objęto 241 aktywnych zawodowo studentów studiujących na kierunku edukacja elementarna (EE; 118 osób, w tym 114 kobiet), wychowanie przedszkolne po studium nauczycielskim (58 osób), nauczanie początkowe po studium nauczycielskim (65). 48% badanych mieszkało w małym mieście; 61% ukończyło studium nauczycielskie; 33% miało 20-25 lat, 28% 26-30 lat; 46% pracowało 15 lat. Wykorzystano ankietę zawierającą m.in. zadania językoznawcze i literaturoznawcze z zakresu szkoły podstawowej, pytania o znajomość literatury pedagogicznej. Uwidoczniły się braki w zakresie edukacji ortograficznej i gramatycznej. Błędy w dyktandzie popełniło 73% studentów EE, 25% studentów NP, 16% studentów WP. Z zadań gramatycznych najtrudniejsze było określenie liczby głosek i liter danego wyrazu; błędy popełniło po 8% studentów EE i NP, 12% WP. Zadanie z zakresu składni polegające na wskazaniu podstawowych części mowy i zdania wykonało prawie poprawnie (z jedną pomyłką) 90% studentów NP, 82% EE, 47% WP. Z zadaniem frazeologicznym nie poradziło sobie 6% studentów EE, 10% NP, 15% WP. Z zadaniem sprawdzającym znajomość literatury pedagogicznej poradziło sobie 57% studentów EE, 83% NP, 74% WP. Wśród czasopism najczęściej wymieniano Życie Szkoły – 47%, Zeszyty Kieleckie – 57%, Wychowanie w Przedszkolu; inne tytuły wymieniało 9-14%. Badani prezentowali instrumentalne podejście do wartości literatury dla dzieci i młodzieży, podkreślając wartości dydaktyczne (po 100% studentów EE i WP, 97% NP), następnie wskazywano wartości wychowawcze (odpowiednio 97%, 88%, 100%), estetyczne (84%, 67%, 88%), najrzadziej podkreślano zaspokajanie potrzeb dziecka w odbiorze literackim (48%, 60%, 63%). 87% badanych nie było przynajmniej raz w roku w kinie lub teatrze. Niewielka liczba nauczycieli korzystała z komputerów: 40% miało go w domu (w 63 domach służył głównie dzieciom), 37% mogło korzystać z niego w miejscu pracy; 83% wiedziało, co to jest encyklopedia multimedialna, ale tylko 29% miało możliwość korzystania z multimedialnych programów dydaktycznych, w tym z języka polskiego; w szkołach 4% badanych istniały pracownie komputerowe; sieć internetowa wydawała się badanym nieosiągalna i obca; telewizyjne programy edukacyjne nie były popularne. Większość badanych zaprezentowała skostniałą postawę i bierność w procesie samodoskonalenia, dominował u nich tradycjonalizm dydaktyczny; kształcenie sprawności polonistycznych wymaga zmian w systemie nauczania.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kompetencje językowe, język, polski, komputer
TESE descriptors: teacher, language skills, language, Polish, computer
Publikacje:
  • Kłosińska, T. (1999). Kształcenie sprawności polonistycznych nauczycieli studiujących systemem zaocznym. Nauczyciel i Szkoła, 1, 92-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"