BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena przydatności elementów Web 2.0 na stronach internetowych bibliotek akademickich w świetle badań ankietowych
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Marta Wontorowska
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 100 studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Przedmiotem badania była ocena przydatności elementów internetu drugiej generacji na stronach internetowych bibliotek; próbowano ustalić również poziom znajomości tego zjawiska wśród ankietowanych. W badanej próbie było 59 mężczyzn i 41 kobiet reprezentujących 29 kierunków kształcenia akademickiego. Na podstawie wyników ankiety określono częstotliwość korzystania z bibliotek przez studentów. Codziennie do biblioteki chodziło 2 badanych, 27 kilka razy w tygodniu, 50 kilka razy w miesiącu, 15 raz na miesiąc, po 2 raz w roku, rzadziej niż raz w roku i nigdy. W bibliotekach studenci najczęściej korzystali z podręczników naukowych (81% wskazań); 80% wymieniło podręczniki i skrypty, 40% literaturę rozrywkową, a 31% czasopisma naukowe. Wyniki badania ujawniły także, że studenci posiadali podstawową wiedzę o Web 2.0. 80% należało do społeczności internetowych, 43% deklarowało, że aktywnie uczestniczą na forach, a 19% tworzyło albo modyfikowało artykuły w encyklopediach internetowych. 39% studentów uważało, że niezbędnym elementem strony bibliotecznej jest możliwość dodawania tagów opisujących daną publikację. 32% za konieczny uznało kontakt e-mailowy z biblioteką. 15% jako ważne określiło tworzenie przez biblioteki kursów internetowych dotyczących wyszukiwania informacji (TIK). Ponad połowa respondentów za przydatne na stronach internetowych bibliotek uznała komunikatory, media strumieniowe, kanały RSS, fora, możliwość dodawania informacji przez użytkowników, kolekcje linków. 64% ankietowanych za zbędne uznało umieszczanie na stronach narzędzi Web 2.0 związanych z rozrywką. Jako nieprzydatne 62% określiło weblogi użytkowników.

Deskryptory TESE: Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, biblioteka, e-mail, e-kształcenie, czytanie, komputer, użytkowanie komputerów
TESE descriptors: Internet, ICT, library, e-mail, e-learning, reading, computer, computer usage
Publikacje:
  • Wontorowska, M. (2009). Ocena przydatności elementów Web 2.0 na stronach internetowych bibliotek akademickich w świetle badań ankietowych. Toruńskie Studia Bibliologiczne, 1, 121-134.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"