Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 100 studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Przedmiotem badania była ocena przydatności elementów internetu drugiej generacji na stronach internetowych bibliotek; próbowano ustalić również poziom znajomości tego zjawiska wśród ankietowanych. W badanej próbie było 59 mężczyzn i 41 kobiet reprezentujących 29 kierunków kształcenia akademickiego. Na podstawie wyników ankiety określono częstotliwość korzystania z bibliotek przez studentów. Codziennie do biblioteki chodziło 2 badanych, 27 kilka razy w tygodniu, 50 kilka razy w miesiącu, 15 raz na miesiąc, po 2 raz w roku, rzadziej niż raz w roku i nigdy. W bibliotekach studenci najczęściej korzystali z podręczników naukowych (81% wskazań); 80% wymieniło podręczniki i skrypty, 40% literaturę rozrywkową, a 31% czasopisma naukowe. Wyniki badania ujawniły także, że studenci posiadali podstawową wiedzę o Web 2.0. 80% należało do społeczności internetowych, 43% deklarowało, że aktywnie uczestniczą na forach, a 19% tworzyło albo modyfikowało artykuły w encyklopediach internetowych. 39% studentów uważało, że niezbędnym elementem strony bibliotecznej jest możliwość dodawania tagów opisujących daną publikację. 32% za konieczny uznało kontakt e-mailowy z biblioteką. 15% jako ważne określiło tworzenie przez biblioteki kursów internetowych dotyczących wyszukiwania informacji (TIK). Ponad połowa respondentów za przydatne na stronach internetowych bibliotek uznała komunikatory, media strumieniowe, kanały RSS, fora, możliwość dodawania informacji przez użytkowników, kolekcje linków. 64% ankietowanych za zbędne uznało umieszczanie na stronach narzędzi Web 2.0 związanych z rozrywką. Jako nieprzydatne 62% określiło weblogi użytkowników. |