Tytuł badania: |
Ocena przez studentów uczelni technicznej obecnego systemu edukacji w kontekście potrzeb współczesnego rynku pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów na temat systemu edukacji w kontekście potrzeb rynku pracy. Badaniem ankietowym objęto reprezentatywną próbę studentów uczelni technicznej (N = 100). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że opinie studentów na temat ówczesnej sytuacji gospodarczej były rozbieżne. Jako dobrą lub bardzo dobrą oceniło ją 41% badanych, a jako złą lub bardzo złą – 40%. Ocenę dostateczną, czyli najbardziej wypośrodkowaną, wystawiło 19% studentów. Respondenci byli jednak zgodni co do możliwości znalezienia pracy po studiach, wskazując najczęściej, że jest ona mała (42%), ewentualnie średnia (28%). Wśród czynników decydujących o wyborze danej uczelni dominowały odległość od miejsca zamieszkania (59%) oraz lokalizacja uczelni (55%), w następnej kolejności zaś kwestie finansowe (46%) i dopiero potem zainteresowania (33%). Na prestiż uczelni wskazało jedynie 7% respondentów, na opinię innych osób – 23%. Studenci oceniali najczęściej negatywnie polski system kształcenia (42%), przeciwnego zdania było 28%, brak zdania dotyczył zaś 30%. Podzielone były zdania badanych w zakresie stopnia zgodności programu nauczania realizowanego na uczelni i ich własnych oczekiwań. 32% badanych stwierdziło, że zgodność ta wynosi 80-100%, natomiast kolejną odpowiedzią pod względem częstości wskazań był zakres zgodności wynoszący 0-20% (24%). |
Autorskie słowa kluczowe: |
bezrobocie, rynek pracy, przygotowanie zawodowe |
Author's Keywords: |
unemployment, labor market, vocational training |
Deskryptory TESE: |
student, szkoła wyższa, technika, rynek pracy, popyt na absolwentów |
TESE descriptors: |
student, higher education, technology, labour market, demand for graduates |
Publikacje: |
- Zawłocki, I., Niewiadomski, K.J. i Nieroba, E. (2011). Ocena przez studentów uczelni technicznej obecnego systemu edukacji w kontekście potrzeb współczesnego rynku pracy. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 211-216.
|