Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy rzut piłką palantową jest adekwatną próbą ruchową, pokazującą różnice w sprawności fizycznej uczennic i uczniów w klasie trzeciej szkoły podstawowej, oraz czy w wieku tym można skutecznie nauczać biegu przez płotki metodą syntetyczną. Przedmiotem obserwacji w ramach lekcji WF-u uczyniono 329 uczniów klas trzecich z łomżyńskich szkół podstawowych (27,9% populacji) oraz 72 uczniów z gminy Łomża (58,5% populacji). Rzut piłką palantową jako zadanie ruchowe w ramach lekcji WF-u dobrze oddawał różnice w sprawności fizycznej dziewcząt i chłopców – średnia arytmetyczna wyników wynosiła dla dziewcząt 13,35 m, a dla chłopców – 22,61 m. Bieg przez płotki okazał się skutecznym rozwiązaniem metodycznym w przypadku badanych w wieku trzeciej klasy szkoły podstawowej – ukończyło go za pierwszym lub drugim podejściem 89% badanych. |