Abstrakt: |
Badanie dotyczyło dwujęzyczności oraz nauczania dwujęzycznego: wyboru tego typu profilu, dodatkowego roku nauki (klasy „0”), roli lektora (Francuza), programu nauczania języka francuskiego, liczby godzin języka w poszczególnych klasach, nauczania przedmiotów niejęzykowych, roli Certyfikatu Rządu Francuskiego, który można uzyskać, zdając maturę dwujęzyczną. Pytano także, czym jest dwujęzyczność, czy warto być dwujęzycznym i czy jest to w ogóle możliwe, co daje nauka w takiej sekcji; pytania dotyczyły innych aspektów znajomości francuskiego. Absolwentów pytano, czy nadal uczą się francuskiego i co umożliwiła im doskonała znajomość języka obcego. Pytania miały skłonić uczniów do zastanowienia się, czym jest dwujęzyczność, dlaczego są w klasie o takim profilu; miały zachęcić do samookreślenia, tym samym do bardziej świadomego uczestniczenia w procesie dydaktycznym. Ankieta miała związek z rozpoczętym przez grupę nauczycieli z językiem francuskim opracowywaniem programów do gimnazjum i liceum w zreformowanym systemie oświaty, chciano uwzględnić zdanie i potrzeby uczniów. Badaniem objęto wszystkich uczniów i ich rodziców oraz absolwentów sekcji dwujęzycznych ośmiu liceów z językiem wykładowym francuskim w Polsce. Opisano sylwetkę ucznia: o istnieniu sekcji dwujęzycznej dowiedział się z informatora, dzięki rodzicom lub kolegom; nie znał języka francuskiego przed rozpoczęciem nauki w klasie „0”. Uczy się jeszcze jednego języka obcego, nie potrzebuje korepetycji, chciałby uczyć się wszystkich przedmiotów po francusku, według programu polskiego z elementami programu francuskiego, chciałby mieć więcej niż sześć godzin języka francuskiego w klasach I-IV. Zdarza mu się myśleć i śnić po francusku, chciałby, aby dobra znajomość tego języka pomogła mu w studiowaniu i znalezieniu ciekawej pracy w Europie. Na pewno nie chce w przyszłości pracować w oświacie. Sugerowano wprowadzenie przedmiotu: cywilizacja Francji i krajów frankofońskich, dodatkowych zajęć tłumaczeniowych w klasie maturalnej, zapewnienie nieograniczonego dostępu do internetu, co zwiększyłoby korzystanie z aktualnych materiałów w języku francuskim. Uczniowie domagali się więcej wymian zagranicznych, w tym uczestnictwa w międzynarodowych projektach o tematyce kulturalnej. Pragnęli rozwijać umiejętności przydatne w życiu, czego brakuje im na lekcjach niejęzykowych; chwalili sobie pisanie CV, czytanie gazet i książek lub oglądanie wiadomości telewizyjnych na lekcjach francuskiego. Absolwenci wypowiadali się pozytywniej o zajęciach niejęzykowych. 80,4% stwierdziło, że lekcje języka francuskiego pomogły im znacząco w nauce przedmiotów. Absolwentowi sekcji dwujęzycznej nauka umożliwiła zawieranie ciekawych znajomości i prowadzenie ciekawego życia; informowano o przydatności terminów francuskich z biologii czy chemii na zajęciach akademickich. |