BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie
Data: [1999]
Badacz: Zuzanna Dzięgielewska, Laurent Guidon, Katarzyna Kozłowska, Justyna Piątek, Monika Szczucka-Smagowicz, Maciej Tomaszewski
Abstrakt:

Badanie dotyczyło dwujęzyczności oraz nauczania dwujęzycznego: wyboru tego typu profilu, dodatkowego roku nauki (klasy „0”), roli lektora (Francuza), programu nauczania języka francuskiego, liczby godzin języka w poszczególnych klasach, nauczania przedmiotów niejęzykowych, roli Certyfikatu Rządu Francuskiego, który można uzyskać, zdając maturę dwujęzyczną. Pytano także, czym jest dwujęzyczność, czy warto być dwujęzycznym i czy jest to w ogóle możliwe, co daje nauka w takiej sekcji; pytania dotyczyły innych aspektów znajomości francuskiego. Absolwentów pytano, czy nadal uczą się francuskiego i co umożliwiła im doskonała znajomość języka obcego. Pytania miały skłonić uczniów do zastanowienia się, czym jest dwujęzyczność, dlaczego są w klasie o takim profilu; miały zachęcić do samookreślenia, tym samym do bardziej świadomego uczestniczenia w procesie dydaktycznym. Ankieta miała związek z rozpoczętym przez grupę nauczycieli z językiem francuskim opracowywaniem programów do gimnazjum i liceum w zreformowanym systemie oświaty, chciano uwzględnić zdanie i potrzeby uczniów. Badaniem objęto wszystkich uczniów i ich rodziców oraz absolwentów sekcji dwujęzycznych ośmiu liceów z językiem wykładowym francuskim w Polsce. Opisano sylwetkę ucznia: o istnieniu sekcji dwujęzycznej dowiedział się z informatora, dzięki rodzicom lub kolegom; nie znał języka francuskiego przed rozpoczęciem nauki w klasie „0”. Uczy się jeszcze jednego języka obcego, nie potrzebuje korepetycji, chciałby uczyć się wszystkich przedmiotów po francusku, według programu polskiego z elementami programu francuskiego, chciałby mieć więcej niż sześć godzin języka francuskiego w klasach I-IV. Zdarza mu się myśleć i śnić po francusku, chciałby, aby dobra znajomość tego języka pomogła mu w studiowaniu i znalezieniu ciekawej pracy w Europie. Na pewno nie chce w przyszłości pracować w oświacie. Sugerowano wprowadzenie przedmiotu: cywilizacja Francji i krajów frankofońskich, dodatkowych zajęć tłumaczeniowych w klasie maturalnej, zapewnienie nieograniczonego dostępu do internetu, co zwiększyłoby korzystanie z aktualnych materiałów w języku francuskim. Uczniowie domagali się więcej wymian zagranicznych, w tym uczestnictwa w międzynarodowych projektach o tematyce kulturalnej. Pragnęli rozwijać umiejętności przydatne w życiu, czego brakuje im na lekcjach niejęzykowych; chwalili sobie pisanie CV, czytanie gazet i książek lub oglądanie wiadomości telewizyjnych na lekcjach francuskiego. Absolwenci wypowiadali się pozytywniej o zajęciach niejęzykowych. 80,4% stwierdziło, że lekcje języka francuskiego pomogły im znacząco w nauce przedmiotów. Absolwentowi sekcji dwujęzycznej nauka umożliwiła zawieranie ciekawych znajomości i prowadzenie ciekawego życia; informowano o przydatności terminów francuskich z biologii czy chemii na zajęciach akademickich.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, dwujęzyczność, język, francuski, język nauczania, kompetencje językowe
TESE descriptors: pupil, secondary school, bilingualism, language, French, teaching language, language skills
Publikacje:
  • Dzięgielewska, Z. (red.). (2008). Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"