Tytuł badania: |
Nauczanie angielskich przyimków zgodne z założeniami językoznawstwa kognitywnego |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2003 – grudzień 2003 |
Badacz: |
Katarzyna Piątkowska |
Abstrakt: |
Badanie – o charakterze pilotażowego eksperymentu – miało na celu weryfikację zastosowania założeń językoznawstwa kognitywnego w nauczaniu języka obcego (angielski). Hipotezy badawcze brzmiały następująco: motywacja dla użyć przyimka powoduje, że proces uczenia się jest bardziej skuteczny; informacja semantyczna oparta na motywacji znaczeń i ludzkim poznaniu pozostaje w pamięci dłużej w przeciwieństwie do informacji pozbawionej takiej motywacji. Eksperyment składał się z sześciu lekcji. W jego skład weszły też test (polegał na uzupełnianiu dwudziestu zdań odpowiednim przyimkiem) i badanie dystansowe. Badanie przeprowadzono w szkole podstawowej w klasie szóstej, wśród 20 polskich uczniów. Badanych podzielono na dwie grupy po 10 osób (grupa A – kontrolna i grupa B – eksperymentalna). W każdej z nich zastosowano inną procedurę badawczą. Wyniki badania pokazały m.in., że motywacja dla użyć przyimka dostarcza uczącemu się języka obcego informację semantyczną, która pozwala przewidzieć jego dystrybucję. |
Deskryptory TESE: |
angielski, język nauczania, szkoła podstawowa, nauczanie, badania edukacyjne |
TESE descriptors: |
English, teaching language, primary school, teaching, educational research |
Publikacje: |
- Piątkowska, K. (2005). Nauczanie angielskich przyimków zgodne z założeniami językoznawstwa kognitywnego. Neofilolog, 26, 44-51.
|