BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie angielskich przyimków zgodne z założeniami językoznawstwa kognitywnego
Instytucja:
Data: listopad 2003 – grudzień 2003
Badacz: Katarzyna Piątkowska
Abstrakt:

Badanie – o charakterze pilotażowego eksperymentu – miało na celu weryfikację zastosowania założeń językoznawstwa kognitywnego w nauczaniu języka obcego (angielski). Hipotezy badawcze brzmiały następująco: motywacja dla użyć przyimka powoduje, że proces uczenia się jest bardziej skuteczny; informacja semantyczna oparta na motywacji znaczeń i ludzkim poznaniu pozostaje w pamięci dłużej w przeciwieństwie do informacji pozbawionej takiej motywacji. Eksperyment składał się z sześciu lekcji. W jego skład weszły też test (polegał na uzupełnianiu dwudziestu zdań odpowiednim przyimkiem) i badanie dystansowe. Badanie przeprowadzono w szkole podstawowej w klasie szóstej, wśród 20 polskich uczniów. Badanych podzielono na dwie grupy po 10 osób (grupa A – kontrolna i grupa B – eksperymentalna). W każdej z nich zastosowano inną procedurę badawczą. Wyniki badania pokazały m.in., że motywacja dla użyć przyimka dostarcza uczącemu się języka obcego informację semantyczną, która pozwala przewidzieć jego dystrybucję.

Deskryptory TESE: angielski, język nauczania, szkoła podstawowa, nauczanie, badania edukacyjne
TESE descriptors: English, teaching language, primary school, teaching, educational research
Publikacje:
  • Piątkowska, K. (2005). Nauczanie angielskich przyimków zgodne z założeniami językoznawstwa kognitywnego. Neofilolog, 26, 44-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"