BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie fizyki w szkole
Kolejne lata cyklu: 2007
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Mateusz Jurecki, Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz
Abstrakt:

Celem badania była analiza nauczania fizyki w obecnym systemie szkolnictwa, a także porównanie go ze stanem sprzed zmian ustrojowych w Polsce. Badanie za pomocą testu skonstruowanego przez J. Gilberta przeprowadzono na grupie niespełna 200 uczniów szkoły podstawowej oraz liceum ogólnokształcącego o profilu ogólnym. Badani uczniowie znajdowali się w wieku 12-19 lat. W wyniku analizy przez uczniów 23 sytuacji fizycznych uzyskano 4500 wypowiedzi pisemnych. Przypisano je do jednej z pięciu grup wyodrębnionych ze względu na sposób argumentowania: uzasadnienia fizyczne, uzasadnienia częściowo fizyczne, uzasadnienia pozornie fizyczne, uzasadnienia potoczne, uzasadnienia nieartykułowalne. Wyniki eksperymentu porównano z wynikami badań z 1988 roku (wykorzystane narzędzie badawcze: test Gilberta; próba badawcza: 300 uczniów szkoły podstawowej i szkoły średniej; wiek uczniów: 11-19 lat; liczba analizowanych przez każdego ucznia sytuacji fizycznych: 10; liczba uzyskanych wypowiedzi pisemnych: 3000). Wnioski płynące z porównania rzucają negatywne światło na skutki reformy edukacji dla nauczania fizyki w szkole, które obecnie traci charakter naukowy i sprzyja dezintegracji obrazu świata ucznia.

Deskryptory TESE: fizyka, reforma szkolnictwa, nauki ścisłe, efekt uczenia się, reforma programu nauczania, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: physics, educational reform, natural sciences, learning outcome, curriculum reform, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • Sujak-Lesz, K., Krajna, A. i Jurecki, M. (2008). Nauczanie fizyki w szkole dziś – jakie jest? Notatki do diagnozy. W: K. Sujak-Lesz, L. Ryk i A. Krajna (red.), Jarmark pomysłów dydaktycznych. Notatnik nauczycieli nie tylko przedmiotów przyrodniczych (s. 153-158). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"