Obserwuj
Tytuł badania: |
Nauczanie fizyki w szkole |
Kolejne lata cyklu: |
2007
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Mateusz Jurecki, Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza nauczania fizyki w obecnym systemie szkolnictwa, a także porównanie go ze stanem sprzed zmian ustrojowych w Polsce. Badanie za pomocą testu skonstruowanego przez J. Gilberta przeprowadzono na grupie niespełna 200 uczniów szkoły podstawowej oraz liceum ogólnokształcącego o profilu ogólnym. Badani uczniowie znajdowali się w wieku 12-19 lat. W wyniku analizy przez uczniów 23 sytuacji fizycznych uzyskano 4500 wypowiedzi pisemnych. Przypisano je do jednej z pięciu grup wyodrębnionych ze względu na sposób argumentowania: uzasadnienia fizyczne, uzasadnienia częściowo fizyczne, uzasadnienia pozornie fizyczne, uzasadnienia potoczne, uzasadnienia nieartykułowalne. Wyniki eksperymentu porównano z wynikami badań z 1988 roku (wykorzystane narzędzie badawcze: test Gilberta; próba badawcza: 300 uczniów szkoły podstawowej i szkoły średniej; wiek uczniów: 11-19 lat; liczba analizowanych przez każdego ucznia sytuacji fizycznych: 10; liczba uzyskanych wypowiedzi pisemnych: 3000). Wnioski płynące z porównania rzucają negatywne światło na skutki reformy edukacji dla nauczania fizyki w szkole, które obecnie traci charakter naukowy i sprzyja dezintegracji obrazu świata ucznia. |
Deskryptory TESE: |
fizyka, reforma szkolnictwa, nauki ścisłe, efekt uczenia się, reforma programu nauczania, jakość kształcenia, jakość nauczania |
TESE descriptors: |
physics, educational reform, natural sciences, learning outcome, curriculum reform, quality of education, teaching quality |
Publikacje: |
- Sujak-Lesz, K., Krajna, A. i Jurecki, M. (2008). Nauczanie fizyki w szkole dziś – jakie jest? Notatki do diagnozy. W: K. Sujak-Lesz, L. Ryk i A. Krajna (red.), Jarmark pomysłów dydaktycznych. Notatnik nauczycieli nie tylko przedmiotów przyrodniczych (s. 153-158). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.