BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie historii najnowszej w szkole średniej
Data: listopad 1994
Badacz: Elżbieta Biesiadecka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stopnia zainteresowania licealistów historią. Badaniem objęto dwie klasy liceum ogólnokształcącego i dwie klasy liceum ekonomicznego oraz maturzystów. W badaniu zastosowano technikę ankiety składającej się z sześciu pytań. Wyniki badania ujawniły, że prawie połowa uczniów liceów (ogólnokształcące – 52,4%; ekonomiczne – 52,3%) oraz wszyscy badani maturzyści (18 osób) byli zainteresowani historią. Uczniowie liceum ogólnokształcącego jeszcze częściej interesowali się historią najnowszą (67,4%), w przypadku liceum ekonomicznego odsetek ten pozostał bez zmian (52,3%), a w przypadku maturzystów wyniósł 88,9%. Młodzież rzadko czytała książki i czasopisma historyczne – w przypadku książek czyniło to zaledwie 37,5% uczniów liceum ogólnokształcącego i 25,6% uczniów liceum ekonomicznego, a w przypadku czasopism odpowiednio 32,6% i 26,6%. Częściej oglądano programy telewizyjne o tematyce historycznej (LO – 53,5%, LE – 72%, maturzyści – 94%). Zapytani o miejsca w Polsce, które chcieliby pokazać cudzoziemcom, a które były związane z wydarzeniami z historii najnowszej kraju, uczniowie najczęściej wybierali Oświęcim, Majdanek i inne hitlerowskie obozy koncentracyjne (63%).

Deskryptory TESE: historia, szkoła średnia, literatura, nauczanie, Polska
TESE descriptors: history, secondary school, literature, teaching, Poland
Publikacje:
  • Biesiadecka, E. (1994). Nauczanie historii najnowszej w szkole średniej. Kwartalnik Edukacyjny, 3-4, 26-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"